105NT #789
105NT #789
Ostatnio zaniepokoiły mnie trochę informacje, które pojawiły się w sieci dotyczące rzekomej chęci zakupu naszego 105NT #789 przez MPK Kraków w celu zrobienia z niego holownika.
Co się w ogóle z nim dzieje ? Dalej stoi na warsztacie w Będzinie ?
A tutaj dla przypomnienia charakterystyczne dźwięki naszego rodzynka #789. Powinni go zachować jako szczególny egzemplarz, mimo że trudno dziś o podzespoły do niego.
Co się w ogóle z nim dzieje ? Dalej stoi na warsztacie w Będzinie ?
A tutaj dla przypomnienia charakterystyczne dźwięki naszego rodzynka #789. Powinni go zachować jako szczególny egzemplarz, mimo że trudno dziś o podzespoły do niego.
*SDIP (U.N.O.)
Re: 105NT #789
Mam nadzieję, że go nie sprzedadzą.Peter pisze:Ostatnio zaniepokoiły mnie trochę informacje, które pojawiły się w sieci dotyczące rzekomej chęci zakupu naszego 105NT #789 przez MPK Kraków w celu zrobienia z niego holownika.
A Kraków to najpierw musiałby mu zrobić remont, żeby w ogóle jeździł.
Pisałem niedawno, że wyjechał i... zjechał z powodu awarii.Peter pisze:Co się w ogóle z nim dzieje ? Dalej stoi na warsztacie w Będzinie ?
Może z tego powodu jest odstawiony, bo przy hamowaniu oddaje prąd do sieci trakcyjnej, a ma on właśnie problemy z hamowaniem.
Re: 105NT #789
Mam pewne wątpliwości, czy klasyczny 105NT (polska myśl techniczna z końca lat 80-tych) rekuperuje energię elektryczną przy hamowaniu. Tzn. nie wykluczam tego, ale chciałbym się upewnić. Masz jakieś bliższe dane na ten temat? Takie samo pytanie co do 105N2k. Za wszelkie info z góry dzięki.DW pisze:bo przy hamowaniu oddaje prąd do sieci trakcyjnej
Re: 105NT #789
Na stronie: http://transportszynowy.pl/105nahistoria.php jest napisane:Karol pisze:Mam pewne wątpliwości, czy klasyczny 105NT (polska myśl techniczna z końca lat 80-tych) rekuperuje energię elektryczną przy hamowaniu. Tzn. nie wykluczam tego, ale chciałbym się upewnić. Masz jakieś bliższe dane na ten temat? Takie samo pytanie co do 105N2k. Za wszelkie info z góry dzięki.DW pisze:bo przy hamowaniu oddaje prąd do sieci trakcyjnej
"W kilku egzemplarzach stopiątek zakłady KONSTAL wdrożyły rozruch tyrystorowy i oznaczono jako (105NT i 106Na). Tramwaj taki zwracał energię elektryczną do sieci podczas hamowania przez co był o 30% bardziej ekonomiczny. Jednak to rozwiązanie nie przyjęło się w powszechnym zastosowaniu z powodu problemów z jakością elektroniki tyrystorowej jak również z powodu nieprzystosowania podstacji trakcyjnych na przyjmowanie prądu z sieci."
Więc nie wiem czy wagony tego typu zwracają prąd do sieci trakcyjnej, czy zostało to zlikwidowane.
A 105N2k to raczej nie zwracają energii, chyba że #790 bo wcześniej był wagonem typu 105NT.
Re: 105NT #789
Dzięki.DW pisze: Na stronie: http://transportszynowy.pl/105nahistoria.php
A 105N2k to raczej nie zwracają energii, chyba że #790 bo wcześniej był wagonem typu 105NT.
Re: 105NT #789
Wydaje mi się że wagony zmodernizowane z układem tyrystorowym, jak i wiekowe 105NT mają możliwość zwracania energi podczas hamowania.DW pisze: A 105N2k to raczej nie zwracają energii, chyba że #790 bo wcześniej był wagonem typu 105NT.
Od tego czy taka energia się zwróci zależy czy jest zmodernizowana podstacja która to potrafi.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Tutaj na stronie TŚ jest opis tych modernizacji (m.in. o rodzajach zastosowanych przetwornic, o których już pisałem - jak pisał DW #740 już ma teraz statyczną a #790 również zastąpił ze statyczną przetwornicą poprzednika #739).
Piszą, że są oszczędności bez rekuperacji dzięki zastosowaniu układów impulsowych. Trudno na tej podstawie stwierdzić czy mogą zwracać energię. Podzieliłbym jednak zdanie lukiego, że posiadają one taką zdolność, która najprawdopodobniej nie jest wykorzystywana ze względu na brak możliwości "wyłapywania" tej energii przez podstacje.
105NT oczywiście mają taką zdolność. W zasadzie to pozostał ostatni 105NT liniowy w Polsce, czyli właśnie #789 (na dodatek w tej chwili niesprawny ).
Piszą, że są oszczędności bez rekuperacji dzięki zastosowaniu układów impulsowych. Trudno na tej podstawie stwierdzić czy mogą zwracać energię. Podzieliłbym jednak zdanie lukiego, że posiadają one taką zdolność, która najprawdopodobniej nie jest wykorzystywana ze względu na brak możliwości "wyłapywania" tej energii przez podstacje.
105NT oczywiście mają taką zdolność. W zasadzie to pozostał ostatni 105NT liniowy w Polsce, czyli właśnie #789 (na dodatek w tej chwili niesprawny ).
*SDIP (U.N.O.)
Niestety, jest już pewne, że ostatni 105NT pojedzie do Krakowa
I tak nie było z tego wagonu większego pożytku, bo zwykle tylko stoi w hali napraw, a jak wyjeżdżał to od razu się psuł.
Za to ucieszą się ci, którzy podczas dostaw krakowskich wagonów oczekiwali aż przybędzie coś do Będzina - zamiast wagonu #789 zajezdnia Będzin otrzyma krakowski skład.
Do zamiany ma dojść na pewno w tym roku, ale nie wiem kiedy dokładnie.
I tak nie było z tego wagonu większego pożytku, bo zwykle tylko stoi w hali napraw, a jak wyjeżdżał to od razu się psuł.
Za to ucieszą się ci, którzy podczas dostaw krakowskich wagonów oczekiwali aż przybędzie coś do Będzina - zamiast wagonu #789 zajezdnia Będzin otrzyma krakowski skład.
Do zamiany ma dojść na pewno w tym roku, ale nie wiem kiedy dokładnie.
Mnie się wydaję, że do końca pobytu w GOPie bedzie odstawiony, bo obecnie jest zepsuty, ale przydała by się impreza pożegnalna albo chociaż uroczysty przejazd - #789 ciagnięty np. przez #790rzelfix pisze:Kurcze, wielka szkoda. Nie miałem jeszcze okazji się nim przejechać, ale myślę, że ktoś będzie chciał coś zorganizować na pożegnanie, a sam #789 zostanie jeszcze przywrócony do ruchu.
Potrzebują go na holownik, bo ich 105NT #1203 się po prostu rozsypał w sensie elektryki a nie ma do niego części. Prawdopodobnie go skasują.
Niebawem będą składać swoje nowe Bombardiery i potrzebują czegoś do przetaczania jak również obecnego taboru.
Mają także 105Na #1202 jako holownik, ale typ Na ma rozruch oporowy, który przy małych prędkościach przetaczania się przegrzewa pod wpływem obciążenia i można dość łatwo spalić rozrusznik. 105NT mają tyrystory sterujące pracą silników trakcyjnych zamiast rozrusznika, które zupełnie inaczej się zachowują i potrafią więcej "wytrzymać" przy rozruchu.
Niebawem będą składać swoje nowe Bombardiery i potrzebują czegoś do przetaczania jak również obecnego taboru.
Mają także 105Na #1202 jako holownik, ale typ Na ma rozruch oporowy, który przy małych prędkościach przetaczania się przegrzewa pod wpływem obciążenia i można dość łatwo spalić rozrusznik. 105NT mają tyrystory sterujące pracą silników trakcyjnych zamiast rozrusznika, które zupełnie inaczej się zachowują i potrafią więcej "wytrzymać" przy rozruchu.
*SDIP (U.N.O.)
- Sebastian22
- Posty: 202
- Rejestracja: 24 lis 2006, 13:09
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Wiadomo tyle, że MPK się zastanawia, ale bardzo prawdopodobne jest, że #789 pójdzie do Krakowa. W zamian Będzin dostanie skład jako użyczenie.Sebastian22 pisze:Wiadomo coś więcej o rzekomej zamianie? Krakow powoli składa swoje nowe bombki a kwestii holownika nic sie nie ruszylo....wogole kiedy maja zostać dostarczone te 22 wozy z Krakowa? W maju wozy #459K i #470K przechodzą na naszą numeracje ? (#256 i #259)?
http://www.tram-silesia.pl/www/index.php/tabor/liniowe/
Spis wagonów liniowych. Stan na 15.01.2013.
Zniknął będziński 105NT.
Spis wagonów liniowych. Stan na 15.01.2013.
Zniknął będziński 105NT.
Pozdrawiam R1 :santa:
Owszem, za to Będziński "krakus" od wczoraj otrzymał numer #286.R_G pisze:http://www.tram-silesia.pl/www/index.php/tabor/liniowe/
Spis wagonów liniowych. Stan na 15.01.2013.
Zniknął będziński 105NT.
Publikuję tylko informacje nie stanowiące tajemnicy przedsiębiorstwa.(Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm. ) Wypowiedzi prezentowane na tym forum są moimi prywatnymi opiniami i nie są oficjalnym stanowiskiem spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Będziński #756 poszedł na remont i wrócił jako moderus ale na Stroszek.
#756K przyszedł z Krakowa niby wstępnie na "pożyczeniu" w zamian za #789 (który trafił do Krakowa na przetok - wie ktoś co się z nim dzieje a propos?), ale został w końcu prze-numerowany i oznaczony w przedziale wagonów zakupionych z Krakowa, konkretnie mówiąc #286 to ex. #756K (ex. Kraków #756).
Literka K doszła z uwagi, że TŚ, w Będzinie miały już wagon z numerem 756.
#756K przyszedł z Krakowa niby wstępnie na "pożyczeniu" w zamian za #789 (który trafił do Krakowa na przetok - wie ktoś co się z nim dzieje a propos?), ale został w końcu prze-numerowany i oznaczony w przedziale wagonów zakupionych z Krakowa, konkretnie mówiąc #286 to ex. #756K (ex. Kraków #756).
Literka K doszła z uwagi, że TŚ, w Będzinie miały już wagon z numerem 756.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
- tramwajarze z19
- Posty: 2322
- Rejestracja: 27 mar 2012, 13:35
- Lokalizacja: Bytom - Karb
- Kontakt:
Tak jak kiedyś gliwicki wagon #470K (ex. Kraków #470), (obecnie wóz #259).luki pisze:Literka K doszła z uwagi, że TŚ, w Będzinie miały już wagon z numerem 756.
Linia 179:TARNOWSKIE GÓRY DWORZEC - Lasowice - Nowe Chechło - Świerklaniec - Niezdara - Tąpkowice- Podtąpkowice - Ożarowice - Zendek - Zadzień - Mierzęcice - SIEDLISKA
179/3 #5504
179/3 #5504
Jeszcze był #459K (obecnie #256).tramwajarze z19 pisze:Tak jak kiedyś gliwicki wagon #470K (ex. Kraków #470), (obecnie wóz #259).
Oba wozy z Gliwic były wypożyczone za 111N (#341+342), kiedy to Kraków potrzebował rezerwy na swoje "wahadłowce". Po powrocie 111-tek, akurat TŚ kupowało 105-tki z Krakowa i te dwie też się załapały.
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Re: 105NT #789
Gdyby ktoś pytał, tak wygląda obecnie nasz tyrystorek. Podobno miał przejść jakiś remont i być wagonem historycznym, ale plotki plotkami a prawda prawdą. Być może po prostu aparatura kompletnie padła a jak wiadomo nikt raczej już takowej nie odtworzy. Mimo iż od paru lat stoi w miejscu to jest w nawet dobrym stanie wizualnym (zachowały się nawet Będzińskie zderzaki ), w przeciwieństwie do stojącego przed nim GT6 który został odstawiony później. Ten drugi jednak ma większą szansę na stanie się wozem historycznym...
Zdjęcie pochodzi z grupy Zakręceni Tramwajami na FB.
Zdjęcie pochodzi z grupy Zakręceni Tramwajami na FB.
Ostatnio zmieniony 17 lis 2019, 20:40 przez Nex838, łącznie zmieniany 1 raz.
Zachęcam do wrzucania zdjęć na forumową galerię!
Re: 105NT #789
Jeszcze pamiętam jak nim na 24 jezdźiłem...
Brygada jest w wojsku, plan jest na bitwę - na torach jest POCIĄG
Re: 105NT #789
Jest i lepsze zdjęcie Zagłębiowskiego rodzynka, sprzed ponad roku.
https://www.wykop.pl/wpis/36783815/kons ... k-tramwaj/
W razie jakby znikło z Wykopu dodaję również tutaj jako załącznik.
Jak widać wagon mimo odstawienia od sześciu(?) lat prezentuje się lepiej niż niektóre liniowe stopiątki. Tylko jest brudny. Drzwi są zablokowane a teren ogrodzony więc o wandalizmie też nie ma mowy. Miejmy nadzieję że wagon kiedyś wróci do ruchu jako wóz historyczny czy to w Krakowie, czy u nas.
https://www.wykop.pl/wpis/36783815/kons ... k-tramwaj/
W razie jakby znikło z Wykopu dodaję również tutaj jako załącznik.
Jak widać wagon mimo odstawienia od sześciu(?) lat prezentuje się lepiej niż niektóre liniowe stopiątki. Tylko jest brudny. Drzwi są zablokowane a teren ogrodzony więc o wandalizmie też nie ma mowy. Miejmy nadzieję że wagon kiedyś wróci do ruchu jako wóz historyczny czy to w Krakowie, czy u nas.
Zachęcam do wrzucania zdjęć na forumową galerię!
Re: 105NT #789
http://www.szynowe.pl/4images/search.ph ... 9ac7303faf
Tutaj znajdziecie kilkanaście zdjęć naszego tyrystorka.
Tutaj znajdziecie kilkanaście zdjęć naszego tyrystorka.
Brygada jest w wojsku, plan jest na bitwę - na torach jest POCIĄG
Re: 105NT #789
Po długiej, niemal trzydziestoletniej przerwie, mieszkańcy znów będą mogli zobaczyć nietypowy tramwaj typu 105NT, jaki był eksploatowany w Krakowie w latach 80. i 90. ubiegłego wieku.
Ten typ tramwaju nie jest powszechnie znany, bo powstał w niewielu egzemplarzach i nigdy nie trafił do dużej seryjnej produkcji.
Na pierwszy rzut oka wagon 105NT niemal nie różni się od wagonów z serii 105N, czyli popularnych „akwariów”. Historyczny wagon 105NT był bowiem kolejnym etapem w ich rozwoju. To co najistotniejsze i co wyróżnia wagon 105NT jest bowiem niewidoczne dla obserwatora - dotyczy konstrukcji i rozwiązań związanych z napędem tramwaju.
Odbudowa wagonu 105NT pewnie nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca z Tramwajami Śląskimi. W 2007 roku taki właśnie wagon wypożyczono z Katowic, aby pełnił rolę holownika w Stacji Obsługi i Remontów MPK. Wtedy jego zadaniem było przetaczanie pudeł jak i całych wagonów NGT6 pomiędzy halami. Z Katowic przyjechał wtedy do Krakowa jeden z dziesięciu wyprodukowanych przez Konstal w 1989 roku wagonów 105NT. Wagonowi nadano numer 1001 należący do grupy pojazdów technicznych. Niebawem też sfinalizowano zakup tramwaju. W zamian na Śląsk trafił jeden z krakowskich wagonów 105Na. Zakończenie montażu wagonów NGT6 Bombardiera zbiegło się z awarią wagonu 105NT.
Odstawiony w zajezdni Podgórze, pomalowany na pomarańczowo tramwaj, oczekiwał na naprawę.
Ostatecznie wagon udało się odbudować w 2022 roku. Na ulicach wyróżniać go będzie barwa, bowiem wagon pomalowany został na czerwony kolor, który był charakterystyczny dla śląskiej komunikacji skąd się wywodzi.
Mieszkańcy będą mogli nim podróżować podczas parady historycznych i współczesnych tramwajów, która przejedzie krakowskimi ulicami już w najbliższą niedzielę, 18 września (wyjazd z zajezdni tramwajowej Nowa Huta o 11.00).
Źródło: FB Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.
Ten typ tramwaju nie jest powszechnie znany, bo powstał w niewielu egzemplarzach i nigdy nie trafił do dużej seryjnej produkcji.
Na pierwszy rzut oka wagon 105NT niemal nie różni się od wagonów z serii 105N, czyli popularnych „akwariów”. Historyczny wagon 105NT był bowiem kolejnym etapem w ich rozwoju. To co najistotniejsze i co wyróżnia wagon 105NT jest bowiem niewidoczne dla obserwatora - dotyczy konstrukcji i rozwiązań związanych z napędem tramwaju.
Odbudowa wagonu 105NT pewnie nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca z Tramwajami Śląskimi. W 2007 roku taki właśnie wagon wypożyczono z Katowic, aby pełnił rolę holownika w Stacji Obsługi i Remontów MPK. Wtedy jego zadaniem było przetaczanie pudeł jak i całych wagonów NGT6 pomiędzy halami. Z Katowic przyjechał wtedy do Krakowa jeden z dziesięciu wyprodukowanych przez Konstal w 1989 roku wagonów 105NT. Wagonowi nadano numer 1001 należący do grupy pojazdów technicznych. Niebawem też sfinalizowano zakup tramwaju. W zamian na Śląsk trafił jeden z krakowskich wagonów 105Na. Zakończenie montażu wagonów NGT6 Bombardiera zbiegło się z awarią wagonu 105NT.
Odstawiony w zajezdni Podgórze, pomalowany na pomarańczowo tramwaj, oczekiwał na naprawę.
Ostatecznie wagon udało się odbudować w 2022 roku. Na ulicach wyróżniać go będzie barwa, bowiem wagon pomalowany został na czerwony kolor, który był charakterystyczny dla śląskiej komunikacji skąd się wywodzi.
Mieszkańcy będą mogli nim podróżować podczas parady historycznych i współczesnych tramwajów, która przejedzie krakowskimi ulicami już w najbliższą niedzielę, 18 września (wyjazd z zajezdni tramwajowej Nowa Huta o 11.00).
Źródło: FB Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 40 gości