Tramwaje w Olsztynie

Dyskusje o różnych wydarzeniach, wypadkach itp.
Wiadomość
Autor
Marcin
Posty: 1860
Rejestracja: 09 sie 2007, 00:59
Lokalizacja: Sosnowiec - Zagórze

Tramwaje w Olsztynie

#1 Post autor: Marcin » 21 mar 2009, 02:51

Olsztyn: Mają pomysł na tramwaj
Dlaczego nie miałby jechać przez Stare Miasto albo ul. Dąbrowszczaków? To pytanie zadają ludzie działający w Forum Rozwoju Olsztyna, które dziś zaczyna swoją publiczną działalność - dowiadujemy się z Gazety Wyborczej. Są o dziwo ciągle ludzie, którzy wierzą w to, że Olsztyn może być pięknym, przyjaznym i harmonijnie rozwijającym się miastem. Forum Rozwoju Olsztyna powstało właśnie po to, by łatwiej było przekonywać innych do takiej wizji miasta. Trochę na przekór urzędniczej i ludzkiej obojętności. W stowarzyszeniu są olsztynianie i sympatycy naszego miasta, których połączył entuzjazm i chęć działania. Chcą wpierać i przedstawiać własne pomysły, które pomogą uporządkować miejską architekturę, zapobiec jej degeneracji, wyznaczyć kierunki, w których powinna się rozwijać stolica województwa.
Zaczęło się od wizyt na forum internetowym SkyscraperCity, poświęconemu budownictwu, architekturze, planowaniu przestrzennemu. Olsztyńskie tematy okazały się na tyle inspirujące i ważne, że uczestnicy tych dyskusji doszli do wniosku, że zaczną się spotykać i wspólnie działać na rzecz miasta. Ich średnia wieku wynosi ok. 25 lat. Wszystkich łączą zainteresowania: architektura i rozwój miasta. - Chcemy spojrzeć na Olsztyn szerzej. Poruszać problemy dezurbanizacji i umierania miasta, pokazać, jak można temu zapobiegać - mówi Tomasz Birezowski, architekt.
Tematem pierwszego publicznego wystąpienia ludzi z forum będą tramwaje. To w Olsztynie temat rzeka. Tym bardziej że pojawiła się realna szansa, że tramwaje wrócą na olsztyńskie ulice. Wszystko dzięki Unii Europejskiej i projektom przygotowywanym w ratuszu. Niedługo powinny się zacząć konsultacje społeczne związane z wyborem ich trasy. Dlatego aktywność Forum Rozwoju Olsztyna zaczyna się w idealnym czasie. - Myśleliśmy początkowo, co prawda, o czymś innym niż tramwaje. Jednak właśnie w tej sprawie urzędnicy niedługo będą podejmować decyzje, więc także my chcemy zabrać głos w tej dyskusji i zwrócić uwagę na inne możliwości poprowadzenia linii, niż te preferowane przez ratusz - mówi Tomasz Birezowski.
Patrząc z perspektywy innych miast, widać, że linie tramwajowe to nie tylko sposób na sprawne poruszanie się po mieście. Pozwalają ożywić całe jego fragmenty, zapobiegając degeneracji dzielnic. Wszystko zależy jednak od tego, jak będą przebiegały trasy.
Urzędnicy i przedstawiciele krakowskiej firmy IMS, która kilka tygodni temu skończyła analizy związane z powrotem tramwajów do Olsztyna, zaprezentowali propozycję, którędy miałyby jeździć. Pierwsza: z Jarot, koło os. Gruszowe Sady, wzdłuż Łyny do ul. Pieniężnego i dalej na dworzec. Druga: z Jarot, ul. Sikorskiego, Kościuszki do dworca. W obu wersjach byłoby odgałęzienie do Kortowa, a w drugiej także do Wysokiej Bramy.
Ludzie z FRO mają własną propozycję. Różnica polega na tym, że tramwaj powinien wjeżdżać w miejskie uliczki czy deptaki, a więc Stare Miasto, starą ul. Warszawską czy ul. Dąbrowszczaków. - Nie chcemy walczyć, ale pomagać i podpowiadać - zastrzega Birezowski. - Pokażemy przykłady rozwiązań, które sprawdzają się w Europie.
Członkowie forum mają nadzieję, że ich sugestie będą wzięte pod uwagę, nim zostaną wydane unijne miliony. Forum Rozwoju Olsztyna ma ambicję, by zająć się też innymi ważnymi problemami miasta. Ludzie, którzy w nim działają, zastanawiają się co zrobić, by dworzec i jego otocznie nie przypominało slumsu, opracowali sieć miejskich deptaków, nawiązali współpracę z miłośnikami rowerów na temat ścieżek rowerowych. Wiele czasu poświęcili także, by znaleźć odpowiednie pomysły na wykorzystanie tartaku Raphaelsohnów nad Łyną, który został wpisany do rejestru zabytków, ale którego losy nadal są zagrożone.
FRO nie tylko zależy na tym, by w mieście pojawiała się nowa, atrakcyjna architektura i rozwiązania komunikacyjne. Chcą też ratować obiekty cenne architektonicznie jak Dukat czy Urania. - Straciliśmy już kino Kopernik. Tymczasem niektóre obiekty z czasów PRL naprawdę są warte ochrony. Niestety nie wszyscy to jeszcze rozumieją.
www.infotram.pl
Ostatnio zmieniony 19 gru 2015, 21:08 przez Marcin, łącznie zmieniany 2 razy.

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#2 Post autor: rafalurbino18 » 04 lip 2010, 11:23

Będą tramwaje, nowa ulica i podziemne przejście. I to do końca 2013 roku!

Kto nie wierzył w powrót tramwajów na ulice Olsztyna, ten musi chyba zmienić zdanie. Ratusz lada dzień ogłosi przetarg na budowę torowiska, ulicy Obiegowej i podziemnego przejścia przez aleję Piłsudskiego. Te inwestycje mają być gotowe do końca 2013 roku.


Olsztyński Urząd Miasta przechodzi do konkretów i dosłownie na dniach ogłosi przetarg na pierwsze zadanie związane z modernizacją systemu transportu zbiorowego. Zwycięzca ograniczonego przetargu ma wykonać inwestycję w systemie "zaprojektuj i zbuduj". To oznacza, że będzie musiał przygotować projekty budowlane, które następnie sam zrealizuje.

Przetarg będzie obejmował budowę 10-kilometrowej linii tramwajowej wraz z niezbędną infrastrukturą. Trasa podstawowa w ciągu ulic: Witosa, Sikorskiego, Obiegowej, Żołnierskiej, Kościuszki do placu Konstytucji 3 Maja (Dworzec PKP/PKS) ma mieć dwa tory. Do tego dojdą dwa jednotorowe odgałęzienia od trasy podstawowej.

Ale to nie wszystko, bo wzdłuż ulicy Dworcowej i Towarowej przewidziana jest dwutorowa trasa techniczna. Umożliwi połączenie placu Konstytucji 3 Maja z tramwajową zajezdnią, która powstanie na terenie bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. — Przetarg obejmie też budowę nieistniejącej przecież ulicy Obiegowej, którą będzie biec trasa tramwaju — zapowiada Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Ulica Obiegowa ma połączyć skrzyżowanie Sikorskiego-Pstrowskiego z aleją Piłsudskiego, więc siłą rzeczy będzie się krzyżować z ulicą Żołnierską. Dzięki temu, że modernizacja transportu zbiorowego będzie w 85 procentach finansowana przez Unię Europejską, uda się też wykonać podziemne przejście pod aleją Piłsudskiego (na wysokości centrum handlowego Alfa).
Źródło: http://olsztyn.wm.pl

Planowana linia tramwajowa

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#3 Post autor: Peter » 04 lip 2010, 21:04

Z kolei na stronie OlsztyńskieTramwaje.pl opisują opóźnienia w projekcie tramwajów, jednak jest postscriptum z dnia 2 lipca 2010.

Warto zwrócić uwagę, że o unijne pieniądze na tramwaje walczy Olsztyn i Elbląg w województwie warmińsko-mazurskim, więc zawsze ktoś musi niestety na tym stracić.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#4 Post autor: Penny » 23 sie 2010, 12:40

Rynek Kolejowy, 2010-08-23 pisze:Dwa odwołania w przetargu na budowę linii tramwajowej w Olsztynie

W przetargu na budowę linii tramwajowej w Olsztynie dwie firmy chętne do przedstawienia ofert w tej procedurze, złożyły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Torpol i Trakcja polska żądają zmiany wymogów narzucanych przez zamawiającego - Urząd Miasta w Olsztynie.

amawiający zażądał, aby chętni do zrealizowania zamówienia wykazał się niezbędnym doświadczeniem, polegającym m.in. na wykonaniu w ciągu ostatnich 5 lat jednej roboty budowlanej polegającej na przebudowie torowiska tramwajowego o długości pojedynczej toru równiej co najmniej 10 tys. mb wraz z budową i przebudową ulic, wraz z infrastrukturą techniczną lub sieciami uzbrojenia terenu oraz jedną robotę budowlaną polegającą na budowie lub przebudowie sieci trakcyjnej dla linii tramwajowej o długości nie mniejszej niż 10 tys. mb. Przedstawiciele Torpolu zwrócili uwagę m.in. na to, że w "ostatnich 5 latach wśród wielu zrealizowanych w polskich miastach inwestycji polegających na budowie lub przebudowie torowisk tramwajowych tylko dwie inwestycje spełniają wyżej cyt. warunek pod względem długości toru pojedynczego. W związku z czym wykonawcy, którzy realizowali właśnie te dwie inwestycje w sposób oczywisty zostali postawieni w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do wykonawców posiadających nie mniejsze doświadczenie w tym zakresie, zdobyte w zakresie budowy lub przebudowy krótszych odcinków tramwajowych". W związku z tym Torpol zażądał w odwołaniu do KIO wprowadzenia zmian w SIWZ, polegających na zmniejszeniu wymagań: z 10 tys. do 6 tys. mb długości pojedynczego toru, z 10 tys. do 3 tys. mb linii tramwajowej. Ponadto firma postuluje zmianę wymogu wykazania się dwoma projektami na wymóg wykazania się jednym projektem oraz zmniejszenie prac projektowych z kwoty 5 mln do 2,5 mln zł.

Zarzut nadmiernych wymagań postawiła także Trakcja Polska. Zdaniem giełdowej spółki, wymagania narzucone przez zamawiającego "są nadmierne i takie ich sformułowanie jest niezgodne z przepisami prawa zamówień publicznych, gdyż w sposób nieuzasadniony eliminuje niektórych wykonawców, zdolnych do wykonania zamówienia z kręgu podmiotów mogących być dopuszczonymi do udziału w postępowaniu".

"Ponadto - stwierdzają przedstawiciele Trakcji Polskiej w odwołaniu złożonymi w KIO - nieuzasadnione jest żądanie zamawiającego wykazania przez wykonawców doświadczenia w zakresie projektowania i budowy lub przebudowy wyłącznie linii tramwajowych. Nie ma podstaw by nie uznać doświadczenia w projektowaniu i budowie lub przebudowie również linii kolejowych, jako wystarczającego dla zagwarantowania należytego wykonania przedmiotowego zamówienia" - czytamy w odwołaniu firmy. Trakcja Polska postuluje naniesienie zmian w SIWZ - wprowadzenie wymogu wykonania w ciągu 5 lat budowy lub przebudowy torowisk tramwajowych lub kolejowych o łącznej długości co najmniej 10 tys. mb, budowy lub przebudowy ulic wraz z infrastrukturą techniczną lub sieciami uzbrojenia terenu, budowy lub przebudowy sieci trakcyjnej dla linii tramwajowych lub kolejowych o łącznej długości co najmniej 10 tys. mb oraz wykonanie w ciągu 3 lat projektów budowlano-wykonawczych dotyczących przebudowy lub budowy linii tramwajowych lub kolejowych wraz z siecią trakcyjną o łącznej długości projektowanych linii co najmniej 10 tys. mb.

Linia tramwajowa ma mierzyć ok. 10 km długości. W jej skład ma wchodzić trasa podstawowa dwutorowa w ciągu ulic: Witosa, Sikorskiego, Obiegowej, Żołnierskiej, Kościuszki do Placu Konstytucji 3 Maja (do dworca PKP i PKS), dwa jednotorowe odgałęzienia w ciągu ul. Tuwima do Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz w ciągu al. Piłsudskiego i ul. 11 Listopada do Placu Jedności Słowiańskiej oraz tor techniczny dwutorowy od Placu Konstytucji 3 Maja do bazy MPK Olsztyn w ciągu ulicy Dworcowej i Towarowej. Zamówienie obejmuje także zbudowanie zajezdni tramwajowych na terenie MPK i zajezdni przy al. Sikorskiego, przejścia podziemnego pod Al. Piłsudskiego powiązanego z peronem przystanku tramwajowego oraz przebudowę skrzyżowań dla potrzeb prowadzenia linii tramwajowej.
Źródło: Rynek Kolejowy

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#5 Post autor: KZKGaPowicz » 25 wrz 2010, 09:33

emetro.pl pisze:Tramwaj - reaktywacja

Ani autobusy, ani trolejbusy nie dadzą nam tego, co nam dadzą tramwaje - mówią włodarze polskich miast, które jak jeden mąż ruszają z budową nowych linii. Do 2015 roku wydadzą na nie rekordowe 8 mld zł. Podobnie dzieje się w nowoczesnych miastach na całym świecie. Dlaczego tramwaj tak niespodziewanie wraca do łask?

Tramwaje Warszawskie dopiero co pochwaliły się, że dostały z Europejskiego Banku Inwestycyjnego prawie miliardowy kredyt na zakup 186 niskopodłogowych tramwajów. Stolica do 2013 r. chce zmodernizować tramwajowe linie na Pradze i puścić kolejne do nowych osiedli m.in. na Bemowie i Tarchominie, a coraz śmielej mówi się też o Miasteczku Wilanów. Lada dzień rusza budowa prawie dwukilometrowej trasy tramwajowej w Bydgoszczy. Niemal cztery kilometry będzie miało torowisko, które w ciągu dwóch lat połączy krakowską ulicę Kapelanka z pętlą przy ulicy Czerwone Maki, gdzie powstaną dworzec i parking. Nowy tabor już kupuje Grudziądz, który też chce budować trasy. Wielki powrót komunikacji na szynach planuje Olsztyn. Tam tramwaje po raz ostatni zjechały do zajezdni w 1965 roku, a całą infrastrukturę zdemontowano. Nowe linie tramwajowe mają już za trzy i pół roku połączyć osiedla na Jarotach i Kortowie z centrum miasta. Kolejne linie planuje też Szczecin, Wrocław, Toruń czy Trójmiasto.

- Stawiamy na tramwaje, bo autobusy stoją w korkach, a tramwaje jadą swoim torem i gwarantują szybkie przemieszczanie się. Poza tym to jednak elektryczność, czyli ekologia - mówi Rafał Kubś, z-ca dyrektora ZTM w Poznaniu. Tam właśnie projektuje się kilkukilometrową linię tramwajową wokół ścisłego centrum miasta m.in. po to, by gwarancja wygodnego dojazdu zachęcała mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. Dzięki temu odkorkowałoby się centrum.

Takiego boomu na inwestycje tramwajowe jeszcze w Polsce nie było. Jak mówią eksperci Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, do 2015 roku miasta wydadzą rekordowe 8 mld zł na rozwój sieci tramwajowych. - Tak dzieje się nie tylko w naszym kraju. Już wkrótce na całym świecie tramwaje przeżywać będą renesans - dodaje Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Dlaczego w poprzednich latach miejskie wagoniki znikały z miast? Furgalski twierdzi, że tramwaje miały w wielu krajach zagorzałych przeciwników, którzy systematycznie hamowali ich rozwój. - Mieli mnóstwo zarzutów, np. takie, że tramwaje są hałaśliwe czy szpecą widok. Antytramwajowe protesty mieszkańców Stanów Zjednoczonych spowodowały, że blokowano wszelkie próby budowy infrastruktury, a pojazdy szynowe (na większą skalę) są tam obecne tylko w San Francisco. Natomiast we Francji przez lata narastał mit, że tramwaje zwiększają korki, przez co w tamtejszych miastach wymuszano likwidowanie linii.

Z czego zatem wynika obecny boom? Nie tylko z tego, że pojawiły się nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje, które zapewniają zdecydowanie lepszy komfort jazdy. - Obalono mit, że tramwaje tworzą korki. Francuskie badania dowodzą, że likwidacja tramwajów spowodowała wręcz nasilanie się tłoku na ulicach, bo ludzie masowo przesiadali się do innych środków transportu, głównie samochodów. Efekt jest taki, że w europejskich aglomeracjach ruszają tramwajowe inwestycje. Nawet w najbardziej antytramwajowej Ameryce kolejne miasta zapowiadają plany budowy infrastruktury od podstaw - mówi Furgalski.

A czy nie prościej byłoby tworzyć buspasy zamiast inwestować w rozwój sieci tramwajowych? - Choć buspasy są niezbędne, to nie zawsze rozwiązują problemy ruchu autobusowego, szczególnie w centrach. Długie, 18- czy 25-metrowe pojazdy już mają problemy z manewrowaniem na zatłoczonych ulicach. Nie składają się na zakrętach, co wydłuża czas podróżowania. Natomiast tramwaje można bez problemu wydłużać, przez co stają się zdecydowanie pojemniejsze. Równocześnie infrastrukturę tramwajową łatwiej jest np. łączyć z wychodzącą poza miasta infrastrukturą kolejową [np. w Trójmieście tramwaje będą za jakiś czas korzystać z części torowisk Szybkiej Kolei Miejskiej - red.] - mówi Furgalski.
Źródło
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#6 Post autor: Penny » 31 mar 2011, 10:25

Rynek Kolejowy, 2011-03-31 pisze:Hiszpanie wybudują tramwaj w Olsztynie?

Wczoraj otwarto oferty na zaprojektowanie wybudowanie sieci tramwajowej w Olsztynie. Najtańszą ofertę na kwotę 250 mln złotych złożyła hiszpańska firma FCC Construcción z Barcelony - podała "Gazeta Olsztyńska". Miasto zarezerwowało na inwestycję 321 mln złotych.


Krótką listę wykonawców stanowiły cztery konsorcja, liderami których były: Torpol, Obrascon Huarte Lain z Hiszpanii, Trakcja Polska i Mostostal Warszawa. Piątym podmiotem była samotnie startująca FCC Construcción, i to ona złożyła najtańszą ofertę.

Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wykonanie linii tramwajowej, odcinka ulicy Obiegowej, zajezdni tramwajowych i przejścia podziemnego pod Al. Piłsudskiego, oraz przebudowę skrzyżowań dla potrzeb poprowadzenia linii tramwajowej.
źródło
Załączniki
4f1a3f11fafc4c933d4dd01bb55f8ae3_d[1].jpg

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#7 Post autor: KZKGaPowicz » 17 cze 2011, 09:26

InfoTram pisze:Olsztyn kupi więcej tramwajów

Prezydent Piotr Grzymowicz powiedział, że najprawdopodobniej Olsztyn kupi 15 tramwajów, a nie 11 czy 13 jak wcześniej planowano - informuje Gazeta Olsztyńska. W ramach projektu modernizacji transportu publicznego, dzięki któremu do Olsztyna powrócą tramwaje, zostanie zakupionych więcej pojazdów niż pierwotnie planowano. W pierwszej koncepcji mówiono o 13 tramwajach, potem ta liczba zmniejszyła się o dwa, by niedawno znów wzrosnąć do 13.
Instytucja doradcza Jaspers (Joint Assistance to Support Projects in European Regions –Wspólna pomoc dla wsparcia projektów w regionach europejskich), którą tworzą wspólnie m.in. Komisja Europejska, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju i polskie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, zasugerowała, że należałoby zwiększyć liczbę zamawianych w ramach projektu wozów o co najmniej dwa, do 15.
Będzie to możliwe, ponieważ kontrakt na budowę sieci tramwajowej dał miastu ponad 70 mln oszczędności w projekcie. Zaoszczędzone pieniądze można wydać jedynie na inwestycje związane z poprawą systemu komunikacji miejskiej.
Źródło
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#8 Post autor: Peter » 29 cze 2011, 17:40

27 czerwca br. podpisano umowę na wykonanie w formule zaprojektuj i wybuduj: linii tramwajowej, ul. Obiegowej, przejścia podziemnego, zajezdni, przebudowy skrzyżowań dla potrzeb prowadzenia linii tramwajowej. :arrow: Link

Tramwaj w Olsztynie ma być za 3 lata.
*SDIP (U.N.O.)

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#9 Post autor: Penny » 27 wrz 2011, 09:14

Rynek Kolejowy, 2011-09-27 pisze:Olsztyn kupuje 15 tramwajów

Urząd Miasta w Olsztynie ogłosił przetarg na dostawę 15 niskopodłogowych tramwajów, które pojadą po wybudowaniu sieci tramwajowej. „Gazeta Olsztyńska” sprawdziła, jakie parametry muszą spełniać pojazdy.


Regionalny dziennik poinformował, że każdy olsztyński tramwaj ma mieć dwie kabiny dla motorniczego. Powinien zabrać na pokład co najmniej 200 osób. Pojazdy mają być przynajmniej w 50% niskopodłogowe. Ich wnętrza będą klimatyzowane, a drzwi otwierane przyciskiem. Ustalono, że z każdej strony ma być ich po pięć. Ponadto w każdym tramwaju znajdzie się biletomat. Na wyposażeniu wszystkich pojazdów będzie 10 tablic informacyjnych oraz system głosowego zapowiadania przystanków. Miasto określiło także sposób pomalowania pojazdów i wzór tapicerki.

Określono także okres gwarancji (5 lat) i żywotności (co najmniej 25 lat). Termin otwarcia ofert zapowiedziano na 8 listopada – poinformowała „Gazeta Olsztyńska”.
źródło
Rynek Kolejowy, 2011-10-25 pisze:Tramwaj dla Olsztyna jednym za blisko, drugim za daleko

Olsztyńska "Gazeta Wyborcza" publikuje listy czytelników i stanowiska organizacji sprzeciwiających się budowie tramwaju w Olsztynie. Jedni mieszkańcy obawiają się, że tramwaj pod ich oknami będzie za głośny. Inni uważają, że w ich dzielnicy bardziej by się przydał.


- Pogorszy się nie tylko standard naszego życia, odczują to również kierowcy z całego miasta. Już teraz nasza ulica jest jedną z najbardziej obleganych arterii Olsztyna. Korki tworzą się już od wczesnych godzin porannych, a zatory kończą się późnym wieczorem. Wprowadzenie tramwajów tylko pogorszy sytuację. - przewiduje Jerzy Polakowski, przewodniczący rady osiedla Kościuszki.

Rada osiedla Kościuszki opublikowała apel w lokalnym wydaniu dziennika. "Liczyliśmy, że nasze argumenty, wsparte diagnozą wielu fachowców, cokolwiek w tej sprawie zmienią. Pomyliliśmy się" - czytamy w oświadczeniu społeczników opublikowanym w "GW". Złe przygotowanie do uruchomienia linii tramwajowej wytyka również Forum Rozwoju Olsztyna, którego zdaniem linia powinna zaczynać się na Pieczewie i pobiec ul. Wilczyńskiego, by przez os. Generałów połączyć się z Kortowem.

- Przy obecnej propozycji tras tramwaj nie rozwiąże kłopotów mieszkańców peryferyjnych dzielnic Olsztyna. Nie rozumiem, po co linia tramwajowa na ul. Sikorskiego, którą i tak jeździ dużo autobusów miejskich? - pisze natomiast czytelnik "GW" w opublikowanym liście. - "Nie pasuje mi do pracy tramwajem to znaczy, że 400 mln poszło w błoto" - kpi jednak z listu inny czytelnik w komentarzach pod artykułem.
źródło

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#10 Post autor: KZKGaPowicz » 23 gru 2011, 12:04

Trzech producentów chce dostarczyć tramwaje do Olsztyna

Trzy ważne oferty zostały złożone w przetargu na dostawę tramwajów dla Olsztyna. Wszystkie pochodzą od polskich producentów.

Najtańsza jest ta złożona przez konsorcjum Newagu Nowy Sącz i Modertrans Poznań, wyceniona na 113 652 000 zł.

Drugą pod względem ceny ofertę przedstawił Solaris Bus &Coach - 120 551 193 zł, trzecia zaś była PESA z kwotą 131 917 500 zł.

Z przetargu zrezygnowała Skoda. W kopercie złożonej przez Czechów nie było formularza z ofertą, a jedynie wyjaśnienia. Teraz badaniem ofert zajmie się komisja przetargowa. Jak zapewnił wiceprezydent Olsztyna Bogusław Szwedowicz zwycięzcę mamy poznać w ciągu kilku najbliższych dni. Przypomnijmy, iż wybierając ofertę komisja będzie brała pod uwagę takie kryteria jak cena –65% i wartość techniczna -35 %. Warto też zauważyć, że wszystkie złożone propozycje są tańsze niż miasto zakładało. Na zakup tramwajów chciało przeznaczyć 151 mln zł.
Źródło

Foto: Modertrans, Solaris, K. Wach.
Załączniki
zkm_gdask_1031_760.jpg
solaris_tramino_w_poznaniu_3_mid_760.jpg
dsc_0066_mod_760_760.jpg
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#11 Post autor: Penny » 20 sty 2012, 13:18

Rynek Kolejowy/Kancelaria Sejmu, 2012-01-20 pisze:Tramwaje dla Olsztyna z Newagu

Nowosądeckiego Newag w konsorcjum z Modertranem Poznań wygrał przetarg na dostawę dostawę 15 tramwajów do obsługi nowobudowanej sieci tramwajowej w Olsztynie. Miasto zapłaci za tramwaje 113 652 000 złotych. Dostawy mają się rozpocząć 31 marca 2014 roku i zakończyć 14 sierpnia 2014 roku.


Oferty w przetargu na dostawę 15 tramwajów do obsługi nowobudowanej sieci tramwajowej w Olsztynie złożyły: Solaris, Pesa, oraz Newag w konsorcjum z Modertransem. Z udziału w przetargu wycofała się Skoda, która przesłała komisji przetargowej list przewodni.

Oferta Newagu i Modertransu zdobyła maksymalną liczbę 35-ciu punktów za wartość techniczną oferty. Była również najtańsza, za co otrzymała pozostałe 65 punktów.

Zamówione przez miasto tramwaje mają mieć od 28 do 32 metrów długości. Szerokość pudła ma wynosić pomiędzy 240 a 250 centymetrów - w zależności od wybranego tramwaju, miasto zbuduje perony przystanków tak, by były oddalone o 6 centymetrów od krawędzi drzwi. Pojazdy mają być klimatyzowane w przestrzeni pasażerskiej i niskopodłogowe co najmniej w 50% długości przestrzeni pasażerskiej. Mają zabierać na pokład co najmniej 200 pasażerów.

Olsztyńskie tramwaje będą dwukierunkowe. Miasto wykluczyło w przetargu skosy pudła, by jak najbardziej przybliżyć drzwi do przyszłych platform przystankowych. Z każdej strony pojazdu znajdzie się po co najmniej pięć par podwójnych drzwi - również z przodu i z tyłu tramwaju. Wagony mają być wyposażone w bezprzewodowy internet. Ma on jednocześnie umożliwić komunikację z systemem sterowania ruchem, co umożliwi przyznanie tramwajowi priorytetu na skrzyżowaniach, jak i umożliwić bezpłatny dostęp do zasobów sieci pasażerom. W trakcie wymiany uwag z producentami Olsztyn dopuścił stosowanie w tramwajach zewnętrznych wyświetlaczy diodowych, a nie wyłącznie klapkowych.

W przetargu określono także okres gwarancji - 5 lat i żywotności tramwaju - co najmniej 25 lat.
źródło

rafalurbino18
Posty: 6216
Rejestracja: 09 paź 2007, 13:56
Lokalizacja: Zabrze

#12 Post autor: rafalurbino18 » 20 sty 2012, 19:13

Czyli mamy nowego producenta na polskich torach. Trzymam kciuki za te tramwaje, bo trzeba przyznać, że z prototypami bywa różnie. Jako, że w Olsztynie powstaje nowa sieć, nowosądeckie tramwaje będą stanowiły 100% taboru, co przy możliwej dużej awaryjności może wpłynąć bardzo negatywnie na obsługę linii. Czas mimo wszystko pokaże, nie ma co z góry zakładać czarnego scenariusza. Miejmy nadzieję, że podobnie jak z poznańskimi Tramino, również z tymi tramwajami nie będzie większych kłopotów w eksploatacji ;)

Awatar użytkownika
KZKGaPowicz
Posty: 5835
Rejestracja: 08 mar 2008, 21:27
Lokalizacja: Ruda Śląska

#13 Post autor: KZKGaPowicz » 21 sty 2012, 11:29

rafalurbino18 pisze:Czyli mamy nowego producenta na polskich torach. Trzymam kciuki za te tramwaje, bo trzeba przyznać, że z prototypami bywa różnie. Jako, że w Olsztynie powstaje nowa sieć, nowosądeckie tramwaje będą stanowiły 100% taboru, co przy możliwej dużej awaryjności może wpłynąć bardzo negatywnie na obsługę linii. Czas mimo wszystko pokaże, nie ma co z góry zakładać czarnego scenariusza. Miejmy nadzieję, że podobnie jak z poznańskimi Tramino, również z tymi tramwajami nie będzie większych kłopotów w eksploatacji ;)
Ponoć rzeczywiście Solarisy Tramino posiadają 99% bezawaryjność. Gratuluję władzom Olsztyna trafnej decyzji o przywróceniu komunikacji tramwajowej w tym mieście.
[scroll]Tramwaj = czyste powietrze nad miastem i więcej przewiezionych pasażerów niż autobusem!!![/scroll]

Awatar użytkownika
Penny
Posty: 9369
Rejestracja: 14 cze 2008, 20:27
Lokalizacja: Chorzów

#14 Post autor: Penny » 25 sty 2012, 11:55

Rynek Kolejowy, 2012-01-25 pisze:Przystanki tramwajowe zmienią lokalizację

Do końca grudnia 2012 roku mają trwać prace projektowe, a już 1 marca 2013 może ruszyć budowa linii tramwajowej w Olsztynie. W ostatnim czasie pojawiły się informacje, że zmianie ulegnie lokalizacja niektórych przystanków – czytamy na blogu Olsztyńskie Tramwaje.


Wykonawcą inwestycji jest hiszpańska firma FCC Construccion. Termin rozpoczęcia inwestycji nie jest jeszcze pewny, jednak według wstępnego harmonogramu prace mają zakończyć się 27 czerwca 2014 roku.

Jest już zatwierdzona koncepcja dla dwóch odcinków sieci. Pojawiły się w niej jednak pewne zmiany. Nie będzie m. in. przystanku Myszki-Miki u zbiegu ul. Witosa i Myszki-Miki, a to dlatego, że znajdowałby się on niedaleko krańcowego przystanku Jaroty. Natomiast przystanek Płoskiego zostanie odsunięty od skrzyżowania ulic Płoskiego, Witosa i Bukowskiego – w stronę ul. Jarockiej.

Jeszcze jedna zmiana wynika z uwag mieszkańców. Nie będzie planowanego wcześniej przystanku Minakowskiego przy skrzyżowaniu ul. Minakowskiego i Jarockiej. Pojawi się za to przystanek Andersa i będzie on zlokalizowany nieco bliżej dużysk skupisk bloków.
źródło

Rynek Kolejowy, 2012-06-20 pisze:Bliżej rozstrzygnięcia przetargu

Przetarg na dostawę taboru tramwajowego dla Olsztyna być może już wkrótce znajdzie swoje rozwiązanie. Krajowa Izba Odwoławcza, która ma zdecydować o ważności wyboru dokonanego przez miasto, otrzymała w ubiegłym tygodniu opinię ekspertów, kluczową dla jej werdyktu.


W przetargu została wybrana oferta konsorcjum firm Newag z Nowego Sącza i Modertrans z Poznania. Skargę do Krajowej Izby Odwoławczej na tę decyzję złożyli pozostali oferenci - Solaris Bus&Coach z Bolechowa pod Poznaniem i Pesa z Bydgoszczy. Zarzucili oni, że tramwaj oferowany przez Newag i Modertrans nie będzie tak cichy, jak to zadeklarowali producenci. Ponieważ tramwaj jest dopiero w fazie projektowej, zbadanie możliwości utrzymania zadeklarowanego poziomu hałasu KIO zleciła ekspertom z Politechniki Krakowskiej.

Jak informuje olsztyński Urząd Miasta, raport ekspertów właśnie dotarł w ubiegłym tygodniu KIO i pod koniec czerwca odbędzie się rozprawa w sprawie protestów Pesy i Solarisa. Sędziowie Krajowej Izby Odwoławczej mogą protest odrzucić, uznać w całości lub części. Jak poinformowała "Rynek Kolejowy" rzeczniczka KIO Małgorzata Stręciwilk, termin rozprawy został wyznaczony na 26 czerwca.
źródło

Awatar użytkownika
Peter
Posty: 8468
Rejestracja: 12 lis 2006, 06:46
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#15 Post autor: Peter » 19 gru 2015, 21:11

Tramwaje w Olsztynie dzisiaj zostały oficjalnie uruchomione po 50 latach przerwy. :) :arrow: Film Artykuł
*SDIP (U.N.O.)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości