Dawne trasy i linie tramwajowe
Dawne trasy i linie tramwajowe
Niestety oprócz tras 8 i 25 wcześniej zostały zlikwidowane inne linie: dawna 1, 2, 31, 32, 33, 34, 36 (odcinek Pogoda - Szarlej - Piekary Śląskie) oraz odcinki w centrum Będzina i Czeladzi. Dlatego postanowiłem utworzyć ten temat, abyśmy sobie poopisywali: jaki miały przebieg, czym były obsługiwane, dlaczego już nie istnieją i czy pozostały po nich jakieś ślady? Osobiście planuję w przyszłym roku wzdłuż nich pojeździć, porobić fotki. Informacje od was, jeśli je oczywiście posiadacie pozwolą mi pomóc w realizacji celu. Więc, jeśli coś wiecie to zapraszam do dyskusji
Ostatnio zmieniony 02 kwie 2007, 20:24 przez Boguś, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Dawne trasy i linie tramwajowe
Ja też planowałem sobie to kiedyś prześledzić na rowerze albo pieszo, zwłaszcza linie 31-34, tylko nie było jakoś okazji. Poza tym wersja z rowerem to trochę daleko, a teren zurbanizowany. Ale jak jechałem autobusem z Bytomia do Rokitnicy wyraźnie w lesie widać ślad linii tramwajowej (nasyp, ogólnie mniejsze zakrzaczenie, same młode drzewka), a odbijając na trasę do Stolarzowic w pewnym miejscu między dwoma wjazdami do bazy towarowej całe lata były tory (jakieś 20 metrów). Dawnymi czasy jeździłem tam samochodem z rodzicami, ale już nie pamiętam po co i do kogo. W zeszłym roku tych torów z autobusu już tam nie widziałem.
Moge powiedzieć troszkę o liniach 1 i 2.
Linia 1 kursowała niegdyś od ulicy Zygmunta Starego w Gliwicach ( poźniej ją skrócono) do Zaborza/Rudy południowej. Do końca była obsługiwana raczej taborem typu N. W Gliwicach zostały po niej jedynie rozetki na budynkach.
Linia 2 także była obsługiwana taborem N. Kursowała od dworca kolejki wąskotorowej ( ul. Pszczyńska) do Zaborza,potem skracano ją do ówczesnej zajezdni w Gliwicach a następnie do dworca pkp w Gliwicach.
Po tej linii zostało trochę śladów. Przy przystanku autobusowym Gliwice Komag( w stronę Gliwic) na ul. Pszczyńskiej stoi całkiem dobrze zachowany słup trakcyjny. Przy końcu Pszczyńskiej na ścianie domu (obok bramy nr.5) wisi mała, czerwona tabliczka z numerkiem "2" ( chyba pozostałość po przystanku), a poza tym- rozetki na domach przy Pszczyńskiej.
Linia 1 kursowała niegdyś od ulicy Zygmunta Starego w Gliwicach ( poźniej ją skrócono) do Zaborza/Rudy południowej. Do końca była obsługiwana raczej taborem typu N. W Gliwicach zostały po niej jedynie rozetki na budynkach.
Linia 2 także była obsługiwana taborem N. Kursowała od dworca kolejki wąskotorowej ( ul. Pszczyńska) do Zaborza,potem skracano ją do ówczesnej zajezdni w Gliwicach a następnie do dworca pkp w Gliwicach.
Po tej linii zostało trochę śladów. Przy przystanku autobusowym Gliwice Komag( w stronę Gliwic) na ul. Pszczyńskiej stoi całkiem dobrze zachowany słup trakcyjny. Przy końcu Pszczyńskiej na ścianie domu (obok bramy nr.5) wisi mała, czerwona tabliczka z numerkiem "2" ( chyba pozostałość po przystanku), a poza tym- rozetki na domach przy Pszczyńskiej.
Ja też nie byłem i czytałem, że niestety niewiele się już zachowało w kierunku Miechowic.
Chętnie ponownie zajrzałbym do Bytomia. Gdzieś w 1989r. mój ojciec pokazywał mi jakieś odcinki wąskotorówki po dawnych tramwajach w Bytomiu. Akurat coś załatwiał i mnie wziął. Ciekawe czy to jeszcze tam dzisiaj jest, oczywiście na północ od Rynku.
Chętnie ponownie zajrzałbym do Bytomia. Gdzieś w 1989r. mój ojciec pokazywał mi jakieś odcinki wąskotorówki po dawnych tramwajach w Bytomiu. Akurat coś załatwiał i mnie wziął. Ciekawe czy to jeszcze tam dzisiaj jest, oczywiście na północ od Rynku.
Ostatnio zmieniony 13 gru 2006, 15:02 przez Peter, łącznie zmieniany 1 raz.
*SDIP (U.N.O.)
Na północ to nie wiem, ale na południe od Rynku na wylocie z Dworcowej jest króciutki fragment wąskotorowego toru. Po za tym już nie przypominam sobie innych starych fragmentów, jedynie co pamiętam to dawny tor na Piekary co już parę lat temu prawie całkowicie przepadł (ale ten miał normalny rozstaw/ pozostałość po 31).Peter pisze:(...)Ciekawe czy to jeszcze tam dzisiaj jest, oczywiście na północ od Rynku.
Natomiast obok jednotoru 6/41 w asfalcie obok wyłażą stare szyny, o ile się nie mylę to dawnej tramwaj jechał po ulicy, ale dwutoru tam chyba nigdy nie było...
Legenda:
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
R - obsada z rozkładu
D - domyślam się, obsada typowana analogicznie
K - obsada z kamerki
Re: Dawne trasy i linie tramwajowe
Ja właśnie planuje przejechać je na rowerze. Chyba w lipcu jechałem z Miechowic ulicą Frendzla do Rokitnicy i właśnie po lewej stronie widziałem ten nasyp. A więc to jest nasyp tramwajowy.ff pisze: Poza tym wersja z rowerem to trochę daleko, a teren zurbanizowany. Ale jak jechałem autobusem z Bytomia do Rokitnicy wyraźnie w lesie widać ślad linii tramwajowej (nasyp, ogólnie mniejsze zakrzaczenie, same młode drzewka), a odbijając na trasę do Stolarzowic w pewnym miejscu między dwoma wjazdami do bazy towarowej całe lata były tory (jakieś 20 metrów). Dawnymi czasy jeździłem tam samochodem z rodzicami, ale już nie pamiętam po co i do kogo. W zeszłym roku tych torów z autobusu już tam nie widziałem.
Ten tor to znam, ale chodzi mi o fragmenty byłej sieci na północ od Rynku. Możliwe, że przy remoncie dróg te tory już dawno zostały wyjęte lub pokryte asfaltem.luki pisze:Na północ to nie wiem, ale na południe od Rynku na wylocie z Dworcowej jest króciutki fragment wąskotorowego toru.
*SDIP (U.N.O.)
A propo linii 2. Jak jechałem z dziadkiem przez Gliwice to pamiętam jakąś roboczą eNkę i powiedziałem dziadkowi:,, Jaki śmieszny tramwaj" i wtedy odpowiedział, że tramwaje tu likwidują. Tą ulicą mogła być Dworcowa, gdzie tramwaj widziałem po raz pierwszy i ostatni. Było to około roku 1990adasiek pisze: Linia 2 także była obsługiwana taborem N. Kursowała od dworca kolejki wąskotorowej ( ul. Pszczyńska) do Zaborza,potem skracano ją do ówczesnej zajezdni w Gliwicach a następnie do dworca pkp w Gliwicach.
Po tej linii zostało trochę śladów. Przy przystanku autobusowym Gliwice Komag( w stronę Gliwic) na ul. Pszczyńskiej stoi całkiem dobrze zachowany słup trakcyjny. Przy końcu Pszczyńskiej na ścianie domu (obok bramy nr.5) wisi mała, czerwona tabliczka z numerkiem "2" ( chyba pozostałość po przystanku), a poza tym- rozetki na domach przy Pszczyńskiej.
Trochę szyn wystawało na Witczaka w Bytomiu od łuku ulicy Piłsudskiego. W lipcu przybyli tam drogowcy i mogły zostać wyrwane, choć niekoniecznieluki pisze: jedynie co pamiętam to dawny tor na Piekary co już parę lat temu prawie całkowicie przepadł (ale ten miał normalny rozstaw/ pozostałość po 31).
Ostatnio zmieniony 15 lut 2007, 13:35 przez Boguś, łącznie zmieniany 1 raz.
Czyli tak:adasiek pisze:Całkiem możliwe. A co do tramwaju na Dworcowej-mogłeś widzieć 1-kę albo 2-kę. ( od Dworcowej rozjeżdżały się). Wydaje mi się że w okolicach 1990 nie było już linii 2 bo chyba skasowali ją prędzej niż 1-kę.
1 z Dworcowej wjeżdzała na Górnych Wałów a potem na Zygmunta Starego, gdzie kończyła. Wiesz może w którym dokładnie miejscu? Rozumiem, że torowisko nie było wydzielone.
2 z Dworcowej jechała Mikolowską, Pszczyńską i gdzie potem odbijała?
Linia 1 nie jeździła ulicą Górnych Wałów. Od Dworcowej skręcała w ul. Nowy Świat ( dawn. Bieruta )-Kościuszki i stamtąd na Zygmunta Starego.
Linia 2 miała swoją końcówkę na ulicy Pszczyńskiej obok dworca wąskotorowego.
Na Górnych Wałów dawno temu istniała linia wąskotorowa. Jej dokładnej trasy niestety nie znam.
Linia 2 miała swoją końcówkę na ulicy Pszczyńskiej obok dworca wąskotorowego.
Na Górnych Wałów dawno temu istniała linia wąskotorowa. Jej dokładnej trasy niestety nie znam.
Re: Dawne trasy i linie tramwajowe
Nie wiem za bardzo gdzie jest dokładnie ta ulica Frendzla, a nie chce mi się szukać, lecz ja w swoim opisie miałem na myśli raczej inne miejsce. Chodziło mi o las tuż przed dworcem w Rokitnicy jak się jedzie autobusem z Bytomia. Ten nasyp jest wtedy po prawej stronie drogi.Boguś pisze:Chyba w lipcu jechałem z Miechowic ulicą Frendzla do Rokitnicy i właśnie po lewej stronie widziałem ten nasyp. A więc to jest nasyp tramwajowy.
-
- Posty: 135
- Rejestracja: 24 lis 2006, 14:23
Świetnie go widać z autobusów jadących z bytomskiego dworca w kierunku Szombierek, Łagiewnik i Pogody.luki pisze: Na północ to nie wiem, ale na południe od Rynku na wylocie z Dworcowej jest króciutki fragment wąskotorowego toru.
Kawałek toru na pamiątkę zachowano też na Jainty w Bytomiu i Kościelnej w Sosnowcu.
Nie mówcie, że nie macie atlasów GOP-u? Tak, Frenzla jest od granicy Bytomia z Zabrzem w lesie przez Plac Szpitalny do skrzyżowania z DK 88.Ulica Frenzla to chyba właśnie ta ulica ktorą jedzie bus z Bytomia do Rokitnicy, czyż nie? Smile
"SLD to jest znak reklamowy, taki jak Coca-Cola, i sam ten znak ma ogromną wartość."
Zestawienie tras tramwajowych w Katowicach, stan na rok 1981:
0 - Pl. Wolności - Rynek - Rondo - Stadion Śląski
6 - Bytom - Chorzów - Brynów
7 - Bytom - Chorzów Batory - Rynek - Zawodzie Pętla
11 - Zabrze - Chorzów - Rondo - Pl. Wolności
13 - Siemianowice - Rondo - Pl. Wolności
13bis - Pl. Zwycięstwa(dzisiejszy Alfred) - Rynek - Pl. Wolności
14 - Plac Wolności - Rynek - Szopienice - Mysłowice
15 - Plac Wolności - Rynek - Szopienice - Sosnowiec
16 - Brynów - Rynek - Koszutka
20 - Zawodzie Dworzec PKP - Rynek - Pl. Zwycięstwa (dzisiejszy Alfred)
20bis - trasa -- || -- co 20
23 - Stadion Śląski - Rynek - Szopienice Pętla
37 - Chorzów - Pl. Wolności - Szopienice Pętla
Myślę że komuś się to może przydać więc przepisałem z mapy Katowic 1981.
0 - Pl. Wolności - Rynek - Rondo - Stadion Śląski
6 - Bytom - Chorzów - Brynów
7 - Bytom - Chorzów Batory - Rynek - Zawodzie Pętla
11 - Zabrze - Chorzów - Rondo - Pl. Wolności
13 - Siemianowice - Rondo - Pl. Wolności
13bis - Pl. Zwycięstwa(dzisiejszy Alfred) - Rynek - Pl. Wolności
14 - Plac Wolności - Rynek - Szopienice - Mysłowice
15 - Plac Wolności - Rynek - Szopienice - Sosnowiec
16 - Brynów - Rynek - Koszutka
20 - Zawodzie Dworzec PKP - Rynek - Pl. Zwycięstwa (dzisiejszy Alfred)
20bis - trasa -- || -- co 20
23 - Stadion Śląski - Rynek - Szopienice Pętla
37 - Chorzów - Pl. Wolności - Szopienice Pętla
Myślę że komuś się to może przydać więc przepisałem z mapy Katowic 1981.
Zestawienie tras tramwajowych na terenie Chorzowa z roku 1988:
0 - Katowice - Chorzów WPKiW
6 - Katowice - Chorzów - Bytom
7 - Katowice - Batory - Bytom
9 - Chorzów Ratusz - Bytom
11 - Ruda Śląska - Chorzów Batory - Katowice
12 - Pl. Hutników - Siemianowice Śląskie
37 - Ratusz - Batory - Szopienice
40 - Ratusz - Batory - Katowice Zawodzie
41 - Katowice - Chorzów - Bytom
0 - Katowice - Chorzów WPKiW
6 - Katowice - Chorzów - Bytom
7 - Katowice - Batory - Bytom
9 - Chorzów Ratusz - Bytom
11 - Ruda Śląska - Chorzów Batory - Katowice
12 - Pl. Hutników - Siemianowice Śląskie
37 - Ratusz - Batory - Szopienice
40 - Ratusz - Batory - Katowice Zawodzie
41 - Katowice - Chorzów - Bytom
Zestawienie tras lini tramwajowych na terenie Bytomia - 1988 r. :
5 - Pl. Sikorskiego - Zabrze
6 - Pl. Sikorskiego - Chorzów - Katowice
7 - Pl. Sikorskiego - Chorzów Batory - Katowice Zawodzie
8 - Pl. Sikorskiego - Brzeziny Śląskie - Dąbrówka Wielka
9 - Pl. Sikorskiego - Ruda Śląska - Chorzów Ratusz
18 - Pl. Sikorskiego - Ruda Śląska
19 - Pl. Sikorskiego - Stroszek Łokietka
30 - Pl. Sikorskiego - Zabrze
31 - Pl. Sikorskiego - Łużycka
38 - Powstańców Śląskich - Piekarska
41 - Pl. Sikorskiego - Chorzów - Katowice
5 - Pl. Sikorskiego - Zabrze
6 - Pl. Sikorskiego - Chorzów - Katowice
7 - Pl. Sikorskiego - Chorzów Batory - Katowice Zawodzie
8 - Pl. Sikorskiego - Brzeziny Śląskie - Dąbrówka Wielka
9 - Pl. Sikorskiego - Ruda Śląska - Chorzów Ratusz
18 - Pl. Sikorskiego - Ruda Śląska
19 - Pl. Sikorskiego - Stroszek Łokietka
30 - Pl. Sikorskiego - Zabrze
31 - Pl. Sikorskiego - Łużycka
38 - Powstańców Śląskich - Piekarska
41 - Pl. Sikorskiego - Chorzów - Katowice
Wziąłem sobie plan Chorzowa z 1988r. i 41 już tam jest. Ponadto oczywiście jest tam zaznaczona 6 i 11. Do St. Śląskiego jeździła wówczas linia 0, którą pamiętam i jest na tym planie.
Przy Ratuszu natomiast są zaznaczone 9, 37, 39, 40. Nie ma 17-tki.
41 chyba powstało na początku lat 80-tych (1982?), ale mogę się mylić. Moja matka kiedyś mi opowiadała, że 6-tka dawniej jeździła do Pl. Miarki jak nie istniało 41. Było tak jeszcze w 1977r. póki nie zmieniła miejsca zamieszkania. :mruga:
Przy Ratuszu natomiast są zaznaczone 9, 37, 39, 40. Nie ma 17-tki.
41 chyba powstało na początku lat 80-tych (1982?), ale mogę się mylić. Moja matka kiedyś mi opowiadała, że 6-tka dawniej jeździła do Pl. Miarki jak nie istniało 41. Było tak jeszcze w 1977r. póki nie zmieniła miejsca zamieszkania. :mruga:
*SDIP (U.N.O.)
Tak było. Ta linia powstała ok. 1984 r. i chyba początkowo jeździła do Pl. Wolności(?). Obsługiwana również przez HajdukiPeter pisze:41 chyba powstało na początku lat 80-tych (1982?), ale mogę się mylić. Moja matka kiedyś mi opowiadała, że 6-tka dawniej jeździła do Pl. Miarki jak nie istniało 41. Było tak jeszcze w 1977r. póki nie zmieniła miejsca zamieszkania. :mruga:
A mi się teraz przypomniało, że w latach 80. bardzo często były remonty i w weekendy w miesiące letnie linie 6/11/41 często nie kursowały. Na pewno był remont wtedy na Korfantego, ale być może też na całej długości Chorzowskiej, ponieważ te skrócenia linii od Chorzowa do Stadionu były dosyć regularne (w druga stronę też się zdarzały, choć znacznie rzadziej). I co było w tym ciekawego. Tramwaje zawsze jechały od Chorzowa na pętlę wschodnią, 11-tki po wjeździe wycofywały do wejścia głównego do parku, a następnie jechały na wprost (zawsze były to pojedyncze 102Na), natomiast 6 i 41 jechały normalnie na pętlę zachodnią (składy 105N/Na, czasem się zdarzyła stodwójka, ale to bardzo bardzo rzadko). Pętla zachodnia była załadowana składami, chyba zawsze stało ich tam z 5-6 (może jeszcze więcej, dosłownie wyglądało to jak podczas dzisiejszych meczów), natomiast jedenastki oczekiwały na głównym torze na wysokości pętli, a stało ich z 2-3, kolejna manewrowała, a kolejna przyjeżdżała. Na pętli zachodniej nie było jeszcze tej żelaznej budy. Kilku panów siedzało w leżakach na trawce i puszczali na przystanek tramwaje wg planu. I tak to było zawsze zorganizowane. Teraz niestety już tak nie ma, wszystko skoordynowane na takt co 7/14, a zawracanie się odbywa, poza imprezami na Śląskim, na pętli zachodniej, której niestety z okna nie widzę
-
- Posty: 135
- Rejestracja: 24 lis 2006, 14:23
Wtedy to się nazywało Chorzów Plac 1 Maja a nie żaden wymyślony przez KZK Ratuszdombia pisze: 9 - Chorzów Ratusz - Bytom
37 - Ratusz - Batory - Szopienice
40 - Ratusz - Batory - Katowice Zawodzie
Z krańcem 38 (Bytom Powstańców Śl.) chyba też jest podobnie - wtedy się nazywał chyba Bytom Stacja Ruchu, choć głowy za to nie dam.
"SLD to jest znak reklamowy, taki jak Coca-Cola, i sam ten znak ma ogromną wartość."
-
- Posty: 135
- Rejestracja: 24 lis 2006, 14:23
Ale oficjalnie tak się to nie nazywa, to tylko inwencja TŚ, którym nie chce się wymienić tablic nieaktualnych już od wielu lat.Boguś pisze:Nawet teraz na niektórych tablicach (głównie przednich) pisze takie coś:Panewniczanin pisze: Wtedy to się nazywało Chorzów Plac 1 Maja
9 Bytom pl. gen. Sikorskiego - Chorzów pl. 1 Maja
"SLD to jest znak reklamowy, taki jak Coca-Cola, i sam ten znak ma ogromną wartość."
Teraz mi się przypomniało. Widziałem to około 3 - 4 lat temu. Tablica kierunkowa przednia z ZKT-3 a na niej napisane coś takiego:Panewniczanin pisze: Ale oficjalnie tak się to nie nazywa, to tylko inwencja TŚ, którym nie chce się wymienić tablic nieaktualnych już od wielu lat.
6 Bytom pl. gen. Sikorskiego - Katowice Bogucice Pętla
Również dodam kierunki linii 41 do Bytomia:
1. według KZK GOP: Bytom Politechnika Śląska
2. według ZKT-3: Bytom Pętla Wrocławska
3. według ZKT-5 Bytom Szkoła Górnicza ( w formułce głosowej dodatkowo Pętla), czasami Bytom Wrocławska
A ja widziałem jeszcze w latach 98-2000 tablicę 41 bis, gdzie jedną z końcówek było "Bytom PKO". Drugiej niestety nie pamiętam, może Wrocławska, ale mogę zmyślać. Pewnie wiecie, gdzie jest PKO w Bytomiu. Nic z tego nie rozumiem Moża jakaś wahadłowa tymczasowa linia na eNce podczas np. remontu Placu Sikorskiego lub zwrotki na Jagiellońskiej?Boguś pisze: Teraz mi się przypomniało. Widziałem to około 3 - 4 lat temu. Tablica kierunkowa przednia z ZKT-3 a na niej napisane coś takiego:
6 Bytom pl. gen. Sikorskiego - Katowice Bogucice Pętla
Choć w sumie pasowałby taki ogryzek do Urzędu Miasta, a na Wrocławską posłanoby 19.
Na WPK Katowice pojawiło się takie coś http://img153.imageshack.us/my.php?imag ... 211ty8.jpg
Pozostałość dawnej 32 na Helence
Czekam tylko na cieplejsze dni, kupuję aparat , wsiadam na rower 8) i szukam kolejnych takich niespodzianek .
Pozostałość dawnej 32 na Helence
Czekam tylko na cieplejsze dni, kupuję aparat , wsiadam na rower 8) i szukam kolejnych takich niespodzianek .
I to jest właśnie ten wjazd na bazę z torami, o którym pisałem na początku tego wątku. Czyli jednak cały czas istnieją.Boguś pisze:http://img153.imageshack.us/my.php?imag ... 211ty8.jpg
Pozostałość dawnej 32 na Helence.
LINIE TRAMWAJOWE NA TERENIE BYTOMIA W 1978 R.
5 Pl. Sikorskiego - Zabrze
6 Pl. Sikorskiego - Chorzów - Katowice
7 Pl. Sikorskiego - Chorzów Batory - Katowice
8 Siemianowicka - Witczaka - Piekary Śląskie - Brzeziny Śląskie - Dąbrówka Wielka
9 Pl. Sikorskiego - Szombierki - Ruda Śląska - Chorzów
18 Pl. Sikorskiego - Szombierki - Bobrek - Ruda Śląska
19 Pl. Sikorskiego - Łokietka
31 Pl. Sikorskiego - Zabrze - Leningradzka
32, 33 Pl. Sikorskiego - Strzelców Bytomskich - Zabrze - Łokietka
35 Powstańców Śląskich - Piekarska
5 Pl. Sikorskiego - Zabrze
6 Pl. Sikorskiego - Chorzów - Katowice
7 Pl. Sikorskiego - Chorzów Batory - Katowice
8 Siemianowicka - Witczaka - Piekary Śląskie - Brzeziny Śląskie - Dąbrówka Wielka
9 Pl. Sikorskiego - Szombierki - Ruda Śląska - Chorzów
18 Pl. Sikorskiego - Szombierki - Bobrek - Ruda Śląska
19 Pl. Sikorskiego - Łokietka
31 Pl. Sikorskiego - Zabrze - Leningradzka
32, 33 Pl. Sikorskiego - Strzelców Bytomskich - Zabrze - Łokietka
35 Powstańców Śląskich - Piekarska
Boguś pisze: Na WPK Katowice pojawiło się takie coś http://img153.imageshack.us/my.php?imag ... 211ty8.jpg
Pozostałość dawnej 32 na Helence
Czekam tylko na cieplejsze dni, kupuję aparat , wsiadam na rower i szukam kolejnych takich niespodzianek.
Na Witczaka w Bytomiu było wiele takich torowych stworków w asfalcie po byłej 8mce. Teraz ulica jest po remoncie i torów już nie widać. Doskonale to pamiętam, Najbardziej widoczne tory były w kilku miejscach:
- skrzyżowanie ulic Reymonta i Witczaka
- skrzyżowanie ulic Brzezińskiej i Witczaka
- skrzyżowanie ulic Alojzjanów i Witczaka
- pas zieleni na odcinku od Pogody do skrzyżowania z ul. Piłsudzkiego.
I pisząc tego posta przypomniałem sobie, że miałem gdzieś stare zdjęcie z 1990 roku, gdzie widać tam trakcję tramwajową, a w tle także tramwaj. Postaram się trochę poszukać i zamieścić tu.
A znając naszych drogowców te szyny mogły zostać przykryte nową nawierzchnią. W lipcu ubiegłego roku udało mi się przejechać Witczaka w czasie trwania robót i drogowcy tylko asfalt zwinęli i wyglądało na to, że zamierzali położyć nową nawierzcnię bez demontażu szynrzelfix pisze:
Na Witczaka w Bytomiu było wiele takich torowych stworków w asfalcie po byłej 8mce. Teraz ulica jest po remoncie i torów już nie widać. Doskonale to pamiętam, Najbardziej widoczne tory były w kilku miejscach:
- skrzyżowanie ulic Reymonta i Witczaka
- skrzyżowanie ulic Brzezińskiej i Witczaka
- skrzyżowanie ulic Alojzjanów i Witczaka
- pas zieleni na odcinku od Pogody do skrzyżowania z ul. Piłsudzkiego.
A skoro mowa o wystających szynach, nie jest wykluczone, że na Gliwickiej w Katowicach (odcinek na którym kończy się kostka brukowa do skrzyżowania z Wiśniową) pod asfaltem są szyny. Dlatego tak myślę, bo w środkowej części została wylana dodatkowa warstwa asfaltu, być może po to by te torowisko przykryć. Dodatkowo na Gliwickiej, od skrzyżowania z Bocheńskiego do Wiśniowej jest kilka rozetek.
Mogę jeszcze dodać, że w Będzinie na Małachowskiego w rejonie Placu 3-go Maja widać fajny łuk a na budynku przy uliczce łączącej Małachowskiego z Modrzejowską jest rozetka z której zwisa drut, który podtrzymywał sieć.
Ostatnio zmieniony 16 mar 2007, 22:23 przez Boguś, łącznie zmieniany 1 raz.
Jestem kolekcjonerem pamiątek związanych z Chorzowem. Ostatnio udało mi się zdobyć 2 zdjęcia pochodzące prawdopodobnie z Królewskiej Huty (dziś Chorzów). Na zdjęciach przedstawiono grupę konduktorów i motorniczych prawdopodobnie przed budynkiem w zajezdni w Chorzowie Batorym oraz tramwaj. Czy ktoś z Państwa jest w stanie zlokalizować, gdzie zostało wykonane to 2 zdjęcie. Za tramwajem jest dość duży budynek z 8 oknami pogrupowanymi w 4 pary, okna są zwieńczone łukami, jest to dość charakterystyczne. Nie kojarzę takiego budynku z terenu Chorzowa, padła sugestia, że mogło to być na starej zajezdni przy Simmensstrasse (obecnie ul. Zammenchoffa), która w okresie międzywojennym została zlikwidowana. Czy istnieją jakieś zdjęcia budowli z tej zajezdni? A może jest to gdzieś w innym mieście – Świętochłowice, Siemianowice? Będę wdzięczny za wszelkie informacje. Pozdrawiam, Jacek
Witamy Jacka !
Hmmm, najpierw mi przyszedł do głowy kościół Św. Barbary i ul. 3-go Maja, ale to raczej nie jest tam.
Z obiektów podobnych jakie się zachowały do dzisiaj to przychodzi mi do głowy dzielnica Chorzów Stary. W ciągu linii 12 jest taki mały jakby zameczek zaraz za zabudowaniami (rejon Bożogrobców). Mam nadzieję, że on tam jeszcze stoi, bo ostatnio jak tam byłem to raczej zastałem już ruiny. Akurat tam jest blisko jednotor.
Oczywiście mogę się mylić, ale takie rzeczy mi na szybko przychodzą do głowy. :mruga:
Hmmm, najpierw mi przyszedł do głowy kościół Św. Barbary i ul. 3-go Maja, ale to raczej nie jest tam.
Z obiektów podobnych jakie się zachowały do dzisiaj to przychodzi mi do głowy dzielnica Chorzów Stary. W ciągu linii 12 jest taki mały jakby zameczek zaraz za zabudowaniami (rejon Bożogrobców). Mam nadzieję, że on tam jeszcze stoi, bo ostatnio jak tam byłem to raczej zastałem już ruiny. Akurat tam jest blisko jednotor.
Oczywiście mogę się mylić, ale takie rzeczy mi na szybko przychodzą do głowy. :mruga:
*SDIP (U.N.O.)
Ósemka jeździła kiedyś z Piekar przez Szarlej, Rozbark (Witczaka, Siemianowicką), Brzeziny do Dąbrówki, więc cytowana trasa trochę nie w kolejności, pamiętam jednak pewien plan miasta Bytomia z tamtego okresu, na którym przebieg tej linii z Pogody przez Witczaka (Rozbark, Szarlej) do Piekar opisany był na granicy miasta strzałeczką i kierunkiem "Dąbrówka Wielka Ptl."Filip_777 pisze:LINIE TRAMWAJOWE NA TERENIE BYTOMIA W 1978 R.
[...]
8 Siemianowicka - Witczaka - Piekary Śląskie - Brzeziny Śląskie - Dąbrówka Wielka
Ponadto na tamtym planie linie 31, 32, 33 wszystkie były wymalowane do Stolarzowic.
Oj, niezły bajzel wtedy mieli.
Zresztą teraz (nie w PPGK tylko w TŚ) też są niezłe kwiatki. Na starych tablicach linii 13, 36, 37 (malowanych jeszcze przez hajducką wozownię) przebieg trasy wygląda tak:
Chorzów Rynek
przez Katowice Plac Wolności, Chorzów Batory
Siemianowice/Zawodzie Pętla/Szopienice Pętla
Nie wyszło by ani o 1 grosz drożej, gdyby ten Plac Wolności i Chorzów Batory były w logicznej kolejności, ale jednak nie dało się
To nie jest ani kościół św. Barbary ani rejon Siemianowicka / Bżogrobców (takzwany Krajcok). Jestem z Chorzowa Starego, więc te obiekty znam dość dobrze. Co do tego "Zameczku" to jest to dawny szyb wentylacyjny Elżbieta, stoi do dziś i ma się nie najgorzej - jest ktoś, kto go dogląda i chce tam zrobić lokal, ale niestety zabrakło mu kasy na finalizację projektu.Peter pisze:Witamy Jacka !
Hmmm, najpierw mi przyszedł do głowy kościół Św. Barbary i ul. 3-go Maja, ale to raczej nie jest tam.
(...) W ciągu linii 12 jest taki mały jakby zameczek zaraz za zabudowaniami (rejon Bożogrobców). :mruga:
Czekam na inne propozycje lokalizacji tych zdjęć, zwłaszcza, że wczoraj pojawiły sie wątpliwości, czy pierwsze zdjęcie jest zrobione rzeczywiście na zajezdni w Batorym.
Pozdrawiam, Jacek
Nie wiedziałem nawet, że to są zabudowania szybu wentylacyjnego, bo zupełnie się z tym nie kojarzą. Bardzo fajny obiekt przemysłowy. Szkoda, że w tym kraju tak wiele pięknych obiektów popada w ruinę...
Myślałem o jednej z elewacji, której akurat nie widać na tym zdjęciu. Teraz widzę, że jest to utrzymane w neogotyku.
Na tych starych zdjęciach niestety zbyt mało widać sąsiednie obiekty, żeby móc ocenić natychmiast gdzie to jest. Szczególnie, że piszesz o możliwości brania pod uwagę dużej liczby miast dzisiejszego GOPu. Nie można na fotce rozpoznać numeru linii, bo ja nie potrafię odczytać
Na stronie Jakuba Wilczka, którą zawsze polecam, można znaleźć trasy wielu linii tramwajowych, które już nie istnieją bądź miały inny przebieg Link
Na podstawie tras linii można skojarzyć pewne obiekty. Nie wykluczam, że ten obiekt na drugim zdjęciu już nie istnieje. Żałuję, że moja babcia już nie żyje. Jeździła jeszcze za granicę tramwajem do Bytomia np. po cukierki. Możliwe żeby coś skojarzyła...
Myślałem o jednej z elewacji, której akurat nie widać na tym zdjęciu. Teraz widzę, że jest to utrzymane w neogotyku.
Na tych starych zdjęciach niestety zbyt mało widać sąsiednie obiekty, żeby móc ocenić natychmiast gdzie to jest. Szczególnie, że piszesz o możliwości brania pod uwagę dużej liczby miast dzisiejszego GOPu. Nie można na fotce rozpoznać numeru linii, bo ja nie potrafię odczytać
Na stronie Jakuba Wilczka, którą zawsze polecam, można znaleźć trasy wielu linii tramwajowych, które już nie istnieją bądź miały inny przebieg Link
Na podstawie tras linii można skojarzyć pewne obiekty. Nie wykluczam, że ten obiekt na drugim zdjęciu już nie istnieje. Żałuję, że moja babcia już nie żyje. Jeździła jeszcze za granicę tramwajem do Bytomia np. po cukierki. Możliwe żeby coś skojarzyła...
*SDIP (U.N.O.)
To jest wagon typu Bremen. One stacjonowały na pewno w Gliwicach, w Chorzowie i chyba w Katowicach. Zdjęcie pochodzi najprawodopodobniej z lat 30-tych ubiegłego wieku. Problem w tym, że jeździło to po wielu miastach. :mruga:
Ja się zastanawiam co tam jest na dachu z przodu i między relektorem a numerem taborowym.
Masz to może w lepszej rozdzielczości
Ja się zastanawiam co tam jest na dachu z przodu i między relektorem a numerem taborowym.
Masz to może w lepszej rozdzielczości
*SDIP (U.N.O.)
Odświeżę troche temat i dam coś nowego
A mianowicie wykaz tras tramwajowych na terenie Śląska w 1937 roku.
1 Wójtowa Wieś - Gliwice Dworzec PKP
2 Gliwice Dworzec PKP - Trynek
2 Chorzów Rynek - Załęże - Katowice - Szopienice - Sosnowiec Dworzec PKP
3 Zabrze Guido - Zabrze - Mikluczyce
3 Siemianowice - Alfred - Katowice Rynek
4 Gliwice Zygmunta Starego - Zabrze - Zaborze - Poremba
4 Poremba - Chebzie - Piaśniki - Chorzów Metalowców
5 Zabrze Plac Wolności - Biskupice - Bobrek - Szombierki - Bytom Plac Sikorskiego
5 Siemianowice Śląskie - Alfred - Bytków - Chorzów St. - Chorzów Metalowców
6 Bytom Plac Sikorskiego - Bytom Park Mickiewicza (?)
6 Bytom Park Mickiewicza (?) - Chorzów - Dąb - Katowice Rynek
7 Mysłowice Kościółek św. Krzyża - Szopienice - Katowice - Załęże - Chorzów - Świętochłowice - Piaśniki - Szyby Rycerskie (?)
7 Rozbark Zajezdnia - Pogoda
8 Szombierki Kolonia Zgorzelec (?) - Plac Sikorskiego
8 Lipiny Targowisko - Łagiewniki Targowisko
9 Szombierki Kolonia Zgorzelec (?) - Chebzie - Lipiny - Piaśniki - Chorzów Rynek
9 Plac Sikorskiego - Szyby Rycerskie (?)
10 Piekary Śląskie Bytomska - Szarlej - Rozbark - Bytom - Chorzów - Katowice Rynek
11 Piekary Śląskie Bytomska - Szarlej - Rozbark Zajezdnia
12 Chorzów Rynek - Piaśniki
13 Chorzów Rynek I - Zgoda - Bykowina - Wirek - Nowy Bytom - Chebzie - Lipiny - Piaśniki - Chorzów Rynek II
14 Wirek Zajezdnia - Bykowina - Zgoda - Batory - Załęże - Katowice Rynek - Zawodzie Pętla
21 Sosnowiec Dworzec PKP - Pogoń - Będzin Dworzec PKP - Koszelew - Dąbrowa Górnicza Reden
22 Czeladź (okolice obecnej pętli) - Będzin - Sosnowiec Dworzec PKP
24 Sosnowiec Okrzei - Sosnowiec Dworzec PKP - Milowice (spory kawałek od obecnej pętli)
I Piekary Śląskie Urząd Celny (?) - Pogoda - Miechowice - Helenka
I Piekary Śląskie Urząd Celny (?) - Pogoda - Miechowice - Rokitnica - Wieszowa
II Dąbrówka Miejska - Bytom Plac Sikorskiego
E Gliwice Dworzec PKP - Zabrze - Biskupice - Bobrek - Szombierki - Bytom Plac Sikorskiego
E1 Bytom Plac Sikorskiego - Karb - Miechowice - Miechowice Dom Pomocy
Znak ? oznacza że tramwaj kończył bieg w okolicy napisanego przystanku.
Zapraszam do dyskusji
A mianowicie wykaz tras tramwajowych na terenie Śląska w 1937 roku.
1 Wójtowa Wieś - Gliwice Dworzec PKP
2 Gliwice Dworzec PKP - Trynek
2 Chorzów Rynek - Załęże - Katowice - Szopienice - Sosnowiec Dworzec PKP
3 Zabrze Guido - Zabrze - Mikluczyce
3 Siemianowice - Alfred - Katowice Rynek
4 Gliwice Zygmunta Starego - Zabrze - Zaborze - Poremba
4 Poremba - Chebzie - Piaśniki - Chorzów Metalowców
5 Zabrze Plac Wolności - Biskupice - Bobrek - Szombierki - Bytom Plac Sikorskiego
5 Siemianowice Śląskie - Alfred - Bytków - Chorzów St. - Chorzów Metalowców
6 Bytom Plac Sikorskiego - Bytom Park Mickiewicza (?)
6 Bytom Park Mickiewicza (?) - Chorzów - Dąb - Katowice Rynek
7 Mysłowice Kościółek św. Krzyża - Szopienice - Katowice - Załęże - Chorzów - Świętochłowice - Piaśniki - Szyby Rycerskie (?)
7 Rozbark Zajezdnia - Pogoda
8 Szombierki Kolonia Zgorzelec (?) - Plac Sikorskiego
8 Lipiny Targowisko - Łagiewniki Targowisko
9 Szombierki Kolonia Zgorzelec (?) - Chebzie - Lipiny - Piaśniki - Chorzów Rynek
9 Plac Sikorskiego - Szyby Rycerskie (?)
10 Piekary Śląskie Bytomska - Szarlej - Rozbark - Bytom - Chorzów - Katowice Rynek
11 Piekary Śląskie Bytomska - Szarlej - Rozbark Zajezdnia
12 Chorzów Rynek - Piaśniki
13 Chorzów Rynek I - Zgoda - Bykowina - Wirek - Nowy Bytom - Chebzie - Lipiny - Piaśniki - Chorzów Rynek II
14 Wirek Zajezdnia - Bykowina - Zgoda - Batory - Załęże - Katowice Rynek - Zawodzie Pętla
21 Sosnowiec Dworzec PKP - Pogoń - Będzin Dworzec PKP - Koszelew - Dąbrowa Górnicza Reden
22 Czeladź (okolice obecnej pętli) - Będzin - Sosnowiec Dworzec PKP
24 Sosnowiec Okrzei - Sosnowiec Dworzec PKP - Milowice (spory kawałek od obecnej pętli)
I Piekary Śląskie Urząd Celny (?) - Pogoda - Miechowice - Helenka
I Piekary Śląskie Urząd Celny (?) - Pogoda - Miechowice - Rokitnica - Wieszowa
II Dąbrówka Miejska - Bytom Plac Sikorskiego
E Gliwice Dworzec PKP - Zabrze - Biskupice - Bobrek - Szombierki - Bytom Plac Sikorskiego
E1 Bytom Plac Sikorskiego - Karb - Miechowice - Miechowice Dom Pomocy
Znak ? oznacza że tramwaj kończył bieg w okolicy napisanego przystanku.
Zapraszam do dyskusji
Linie nr II i E1 raczej nie jeździły na Plac Sikorskiego, lecz na bytomski Rynek. Jeszcze wtedy nie było chyba takiego połączenia torowego.dombia pisze:Zapraszam do dyskusji
Linie (polskie) 4, 6, 7, 9, 11 i ich niemieckie odpowiedniki (4, 6, 9, 8, 7) dojeżdżały po prostu do ówczesnej granicy polsko-niemieckiej (niekoniecznie tam, gdzie napisałeś).
Ponadto 1937 był ostatnim rokiem kursowania 10 i 11 niestety.
Tych pozostałości po dawnych linii 32 i 32bis jest więcej:Boguś pisze:Na WPK Katowice pojawiło się takie coś http://img153.imageshack.us/my.php?imag ... 211ty8.jpg
Pozostałość dawnej 32 na Helence
Czekam tylko na cieplejsze dni, kupuję aparat , wsiadam na rower 8) i szukam kolejnych takich niespodzianek .
Stolarzowice Suchogórska
http://img211.imageshack.us/img211/4685/06042405cp4.jpg
http://img160.imageshack.us/img160/5677/06042404st9.jpg
Helenka Rokitnicka, przy Elzabie
http://img104.imageshack.us/img104/3073/06042413iz9.jpg
Rokitnica Jordana, przy Akademii Medycznej
http://img413.imageshack.us/img413/6308/06042416ry3.jpg
Fotki są z zeszłego roku, wykonane przez Pennego
Jak tak patrzę na te zdjęcia, to w wielu miejscach te linie dałoby się (przynajmniej teoretycznie) nawet odtworzyć. Sprawa tylko leży jak zwykle w tym kto jest obecnie właścicielem tych gruntów no i co jest zapisane w MPZP.
Podkreślam, ja tylko teoretyzuję, bo wiadomo że nie ma na to ochoty władz i pieniędzy.
Podkreślam, ja tylko teoretyzuję, bo wiadomo że nie ma na to ochoty władz i pieniędzy.
*SDIP (U.N.O.)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości