Na uwagę zasługuje technologia budowy torowiska.
Źródło : www.tutej.plBimba na Rataje w sierpniu
Potwierdziły się informacje portalu tuTej.pl. Nowa linia tramwajowa, biegnąca przez most św. Rocha na Rataje, zostanie uruchomiona w sierpniu, a nie jak wcześniej planowano 1 września. Przez most pojadą bimby nr 5, 13 i 16. Według obliczeń ekspertów podróż z Rataj do centrum miasta potrwa 10 minut.
Poznaniacy będą mogli skorzystać z nowej linii tramwajowej nie we wrześniu, ale już w sierpniu! Początkowo uruchomienie trasy na Rataje planowano na 1 września. Drogowcom i budowlańcom uda się jednak ukończyć budowę przed czasem. Pisaliśmy o tym dwa tygodnie temu w artykule Tramwaj miesiąc szybciej.
Informacje portalu tuTej.pl potwierdziły się. Długo oczekiwana przez mieszkańców Poznania inwestycja jest już właściwie na ukończeniu. Budowa ostatniego odcinka torowiska łączącego Rataje z centrum miasta zakńczy się jeszcze w lipcu. Przez pierwsze dwa tygodnie sierpnia nowa trasa tramwajowa będzie przechodziła testy.
14 sierpnia torowisko prowadzące z Rataj przez Most Rocha do centrum Poznania będzie oddane do użytku. - Uroczyste otwarcie trasy tramwajpwej na Rataje odbędzie się prawdopodobnie w sobotę 18 sierpnia. Połączymy je z paradą tramwajów. Chcemy, żeby nowa trasa w sposób pozytywny wpisała się w świadomość mieszkańców Poznania - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK w Poznaniu.
Nową trasą na Rataje pojadą bimby nr 5, 13 i 16. Według szacunków ekspertów czas przejazdu z Rataj do centrum miasta zostanie skrócony o 25 proc. i zajmie około 10 minut. Nowa trasa tramwajowa będzie przebiegała ulicą Jana Pawła II, Kórnicką, przez Most Rocha, ul. Mostową, Dowbora-Muśnickiego, przez Plac Bernardyński do Podgórnej. W przyszłości tramwajem dojedziemy też na Franowo. Na razie pomysł wydłużenia linii tramwajowej na południe miasta jest tylko w fazie projektu. - Trwają pracę nad stworzeniem dokładnego projektu, który zakłada wydłużenie torowiska na Franowo i wybudowanie tam zajezdni - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu przewozów tramwajowych poznańskiego MPK. Kiedy ta inwestycja zostanie zrealizowana? - Nie wiadomo.
Otwarcie nowej linii tramwajowej na Rataje wiąże się ze zmianą organizacji ruchu w centrum miasta. Zamknięta dla ruchu kołowego będzie ulica Podgórna (na odcinku od ulicy Szkolnej do Garbar) i Dowbora-Muśnickiego. Zamknięte zostaną także wyloty ulic Wrocławskiej oraz Zielonej w Podgórną. Na plac Kolegiacki dojedziemy od ulicy Długiej przez Plac Bernardyński i ulicę za Bramką. Ulica Długa na odcinku pomiędzy ul. Strzelecką i Garbarami będzie dwukierunkowa.
Tramwaje nr 5, 13 i 16 nadal będą dojeżdżały na swoje obecne pętle. Niewykluczone, że od września mostem Królowej Jadwigii pojedzie tramwaj linii nr 3. - Rozważamy taką możliwość, ponieważ po uruchomieniu trasy tramwajowej przez most Rocha mieszkańcy okolic ulicy Serafitek nie dojadą bezpośrednio do centrum - podreśla Firlik.
Nowe torowisko tramwajowe jest nie tylko szybkie, ale też nowoczesne. Na ostatnim odcinku trasy tramwajowej położono tzw. szyny szepczące, znajdujące się w gumowej otulinie i redukujące hałas. Budowa trasy tramwajowej na Rataje trwała trzy lata i pochłonęła blisko 56 mln złotych. Ponad 27 mln złotych pochodziło ze środków Unii Europejskiej.