Zajezdnia Wirek (785mm) 1902 - 1948
Zajezdnia Wirek (785mm) 1902 - 1948
Zajezdnia powstała w 1902 roku, a zlikwidowana w 1948 roku. Obsługiwała linie jednotorowe. Zlokalizowana była między Nowym Bytomiem a Bytkowiną. Oczywiście załączam mapkę.
Witam. Jestem nowym użytkownikiem na forum i chciałbym przywitać wszystkich fanów Tramwajów. Piszę w tym wątku, ponieważ chciałbym wiedzieć czy ktokolwiek wie, gdzie dokładnie znajdowała się zajezdnia na Wirku. Z tego co wiem obsługiwała one jeszcze linię wąskotorową 785 mm z Bytomia do Wirku. Wiem również, że linie na Wirku przebiegała inaczej niż obecnie. Nawet po przekuciu toru z 785 na standardowy tor linia w Wirku przebiegała ulicami Tuwima. Tak naprawdę na żadnej mapie ukazującej schemat z tamtych czasów nie pokazuje ona takiego przebiegu linii. Zapraszam do dyskusji i pozdrawiam.
Zajezdnia istniała prawdopodobnie do 1948 roku. (źródło: http://wilczekkk.republika.pl/schem/schem.htm)
Przed Drugą Wojną Światową do tej zajezdni dojeżdżała linia 14 z Zawodzia. (źródło: FTŚ)
Nie chcę wprowadzić błąd (więc niech ktoś z forumowiczów potwierdzi), ale podobno ten mały budynek stanowił zajezdnię: https://www.google.pl/maps/@50.2708176, ... 312!8i6656 (trzeba skopiować link ręcznie)
Przed Drugą Wojną Światową do tej zajezdni dojeżdżała linia 14 z Zawodzia. (źródło: FTŚ)
Nie chcę wprowadzić błąd (więc niech ktoś z forumowiczów potwierdzi), ale podobno ten mały budynek stanowił zajezdnię: https://www.google.pl/maps/@50.2708176, ... 312!8i6656 (trzeba skopiować link ręcznie)
Witam. Znam ten budynek od zawsze i szczerze nigdy nie myślałem, że on może być starą zajezdnią. Jeżeli tak, to bardzo małą. Ciekawy jest również fakt, że mimo bardzo dokładnej mapy (http://wilczekkk.republika.pl/schem/schem.htm) nie ujęta została tam trasa tramwaju na Wirku obecnymi ulicami Tuwima i Kupiecką. Widziałem nawet widokówkę z Antonienhütte (niem.) z tramwajem na ulicy Tuwima (obecnej).
[ Dodano: 2017-10-03, 14:23 ]
Witam ponownie. Udało mi się ustalić pewne fakty. Zajezdnia znajdowała się gdzieś w okolicy dzisiejszego parku między ulicami (dzisiejszymi) Niemcewicza, Tuwima i Katowicką. Przez obecną ulice Sienkiewicza przechodziło na początku XX wieku linia tramwajowa wąskotorowa (Bytom - Chorzów, później normalnotorowa - obecnie jest to linia 9 przesunięta na ulicę Katowicką) oraz linia wąskotorowa pociągu prowadzącego do huty cynku Hugo. Także sama ulica Sienkiewicza była przejazdem kolejowo-tramwajowym, niestety do dnia dzisiejszego niewiele jest informacji na ten temat, a jedynie kilka starych pocztówek.
[ Dodano: 2017-10-03, 14:23 ]
Witam ponownie. Udało mi się ustalić pewne fakty. Zajezdnia znajdowała się gdzieś w okolicy dzisiejszego parku między ulicami (dzisiejszymi) Niemcewicza, Tuwima i Katowicką. Przez obecną ulice Sienkiewicza przechodziło na początku XX wieku linia tramwajowa wąskotorowa (Bytom - Chorzów, później normalnotorowa - obecnie jest to linia 9 przesunięta na ulicę Katowicką) oraz linia wąskotorowa pociągu prowadzącego do huty cynku Hugo. Także sama ulica Sienkiewicza była przejazdem kolejowo-tramwajowym, niestety do dnia dzisiejszego niewiele jest informacji na ten temat, a jedynie kilka starych pocztówek.
Re: Zajezdnia Wirek (785mm) 1902 - 1948
Witam. Niestety każda podana lokalizacja przez was tej zajezdni to strzał w kolano, ponieważ ona znajdowała się zupełnie gdzie indziej. Widzę że nie znacie dokładnie nawet jej przebiegu tej linii tramwajowej dlatego że na Sienkiewicza raczej nie było skrzyżowania linii kolejowej z tramwajowymi. Tramwaj jechał wzdłuż targowiska na Wirku a z zajezdnią to jeszcze walczę dlatego że będę chciał to pokazać na mapie bardzo, bardzo dokładnie w najmniejszych szczegółach gdzie ona się znajdowała.
Re: Zajezdnia Wirek (785mm) 1902 - 1948
Hej tomwoj777. Ja znam dokładny przebieg tej linii w tamtych latach. Na obecnej ulicy Sienkiewicza było na pewno skrzyżowanie ulicy z torami "tramwajowymi". Było też tam prawdopodobnie obok skrzyżowanie z torami "kolejowymi". Są nawet dwie stare pocztówki, które owe miejsce ukazują, nie wspominając już o dobrym opisie w książce "Tramwaje Górnośląskie". Według schematu zamieszczonego w owej książce zajezdnia znajdowała się w okolicy Parku. Nie jestem na 100% pewien, możliwe, że sama zajezdnia znajdowała się na terenie obecnego targowiska. Dlatego czekam na Twoją mapę, ponieważ jest do dla mnie osobiście bardzo ciekawy temat. Jak tylko zostanie opublikowana udam się dokładnie w owe miejsce. Pozdrawiam
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości